SDP:n Taavitsainen: Tehdään loppu perintäyhtiöiden laittomuuksista!

-Tällä viikolla olemme nähneet Suomessa erikoisen näytelmän, kun kansainvälinen laitonta perintää tekevä riistoperintäjätti Alektum on pakoillut haastemiestä, jonka tehtäväksi annettiin viedä tiedonanto yritykselle sen toimiluvan menettämisestä. Haastemiehelle tehtävä tuli sen vuoksi, ettei yhtiö suostunut allekirjoittamaan Postin jälkuittausta, kommentoi SDP:n kansanedustaja, Ulosottoon joutuneiden tukijat Eduskunnassa -ryhmän puheenjohtaja Satu Taavitsainen.

-Tiedonanto haastemiehen toimesta saatiin annettua 10.1.2019 ja näin Alektumilla ei ole enää oikeutta harjoittaa perintätoimintaa Suomessa. Piste.

-Olen lukenut 13-sivuisen päätöksen, jossa selkeästi kuvataan kaikki Alektumin tekemät laittomuudet. Toivottavasti aluehallintovirasto tarkistaa kaikkien uusien perintäyhtiöiden hakemukset hyvin tarkkaan, jotta nämä samat henkilöt eivät perusta uutta firmaa Suomeen ja jatka laitonta menettelyyän, Taavitsainen sanoo.

Taavitsaisen mukaan Alektumin toimiluvan peruuttaminen on merkittävä läpimurto taistelussa häikäilemättömiä kansainvälisiä perintäyhtiöitä vastaan.

-Alektum toimii 16 maassa ja tietääkseni Suomi on ensimmäinen maa, joka peruutti Alektumin luvan harjoittaa perintätoimintaa. Myös EU:n tasolla näihin kansainvälisiin perintäyhtiöihin on puututtava, vaatii Taavitsainen ja antaa vinkin kaikille eurovaaliehdokkaille.

-Perintäyhtiöt perivät jatkuvasti vanhentuneita ja keksittyjä laskuja, laittavat laittomasti laskuihin liian suuria perintäkuluja, laiminlyövät tiedonantovelvollisuutensa, eivät yhdistä velkoja, pitkittävät perintää ja aiheuttavat koko ajan suomalaisille tarpeettomia kuluja, huolta, murhetta, talousvaikeuksia ja ulosottoon joutumista, sanoo Taavitsainen.

-Ruotsin televison uutisen mukaan Alektum pitää aluehallintoviraston päätöstä virheellisenä ja aikoo valittaa siitä Helsingin hallinto-oikeuteen. Pyydän kaikkia niitä kansalaisia, jotka ovat joutuneet Alektumin laittoman toiminnan uhriksi, auttamaan nyt Suomen aluehallintoviranomaista ja kantelemaan Alektumin toiminnasta, jotta viranomainen saa riittävästi materiaalia ja näyttöä mahdollista oikeudenkäyntiä varten. Laittakaa kantelut osoitteeseen kirjaamo.etela@avi.fi, pyytää Taavitsainen.

Taavitsainen toivoo, että Suomessa aletaan suhtautua negatiivisesti sellaisten yritysten ja yhteisöjen palveluiden käyttämiseen, jotka käyttävät Alektumin kaltaisia kansainvälisiä perintäyhtiöitä laskujensa perijänä.

-Kuvastaa yrityksen epäeettistä ja moraalitonta ajattelutapaa käyttää laittomasti toimivaa yritystä laskujensa perijänä, moittii Taavitsainen ja kannustaa yrityksiä ottamaan perinnän omiin käsiinsä.

-En lepää ennen kuin tämä laiton perintätoiminta saadaan loppumaan Suomessa. Meidän pitää toimia samalla asenteella kuin kirjailija Dante, joka Jumalainen näytelmä -teoksessaan varasi helvetistä oman erityisen paikan niille, jotka harjoittivat elinaikanaan koronkiskontaa.