SDP:n Suna Kymäläinen: Kokonaisturvallisuuden parantaminen edellyttää korjausliikkeitä valtion kiinteistöstrategiaan

10.8.2018

Valtioneuvostonkanslian ulkomaalaisten kiinteistöhankintojen turvallisuutta pohtinut työryhmä lisäisi ulkomaalaisten kiinteistökauppoja koskevaa sääntelyä. Kesäkuussa julkaistussa selvityksessä työryhmä toteaa muuttuneen ulko- ja turvallisuuspoliittisen tilanteen haastavan nykyisen maankäyttöä koskevan lainsäädännön. Etuosto-oikeus ja lupamenettely ovat askelia oikeaan suuntaan, mutta SDP:n kansanedustaja Suna Kymäläisen mielestä vaaditaan voimakkaampia muutoksia valtion kiinteistöstrategiaan.

Esimerkiksi kiinteistöihin liittyvän vakoilu- tai tarkkailutehtävien torjumiseksi viranomaisten keinovalikoima nähdään puutteellisena. Valtion lunastus- ja etuosto-oikeuden kehittämisen rinnalla, työryhmä esittää ETA-alueen ulkopuolisiin ostajiin sovellettavan lupaprosessin käyttöönottoa. Lupaharkintamenettely kohdistuisi ostajan lisäksi kiinteistölle osoitetun käyttötarkoituksen varmistamiseen ja loisi viranomaiselle mahdollisuuden puuttua ennakoidusti turvallisuusriskiksi havaittuun omistajuuteen.

– On hämmentävää, että samaan aikaan kun tarve sääntelystä tunnistetaan, valtion kiinteistövarallisuutta hallinnoiva Senaatti-kiinteistöt kauppaa Imatralla Rajavartiolaitoksen käytöstä poistamia Immolan varuskunnan kiinteistöjä. Järjettömintä asiassa on, että kysymyksessä on alueen aitojen sisäpuolella olevat kiinteistöt; alue, jossa koulutetaan armeijan erikoisjoukkoja, toteaa Kymäläinen.

Kohteena olevat kiinteistöt – vanha päävartio, esikunta ja ruokala – tarjoavat suoran näköyhteyden erikoisrajajääkäreiksi kouluttautuvaan varusmieskomppaniaan. Ongelmaksi saattaa muodostua myös kiinteistöjen mahdollinen jälleenmyynti.

– Senaatti on jo myynyt useita alueturvallisuuden kannalta merkittäviä kohteita ja sama toiminta näyttää jatkuvan. Kaiken kiinteistökauppaan liittyvien keskustelujen, lakiesitysten ja selvitystöiden jälkeen, meillä yhä syntyy järjenvastaisia tilanteita, jossa valtion liikelaitos kauppaa strategisesti merkittävällä alueella olevia kohteita. Eikö Senaatti-kiinteistöjen toimintaan saada linjanmuutosta, Kymäläinen kysyy.

Maan kokonaisturvallisuutta vaarantavien kiinteistökauppojen synty pystyttäisiin tehokkaammin estämään, jos alueturvallisuuden näkökulmaa laajennettaisiin sisällyttämällä isompia alueita riskikategoriaan.

– Esimerkiksi Ruotsissa käydään parhaillaan keskustelua nk. sotilasturva-alueiden palauttamisesta turva-aluevalikoimaan, kun tarve sotilaallista toimintaa tehokkaammin turvaavasta aluesäätelystä on herännyt, Kymäläinen sanoo.

– Täytyy muistaa, että huoltovarmuuteen kuuluvat vesiväylät, lentokentät, keskeiset rautatie- ja maantieverkostot sekä sähkö- ja televerkot ovat kokonaisturvallisuuden kannalta keskeisiä. Jos siis kiinteistöjen ja maakauppojen rajoittamista ei sovelleta läpi Suomen, vaan ainoastaan yksittäisten kohteiden osalta, tulemme paljastaneeksi omalla toiminnallamme haavoittuvaisuutemme. Tämä ei ole mielestäni järkevää. Olen omassa lakiesityksissäni esittänyt laajempaa luvanvaraisuuteen palaamista, Kymäläinen huomauttaa.