SDP:n sosiaali- ja terveysvaliokuntaryhmä: Hallitus ja ministeri Kiuru ovat onnistuneet koronan taltuttamisessa erinomaisesti

Keskustan Lapin piiri on ottanut viikonloppuna kärkevästi kantaa hallituksen asettamia matkustusrajoituksia vastaan ja esittänyt ministeri Krista Kiurun eroa.

Hallitus on onnistunut tähän saakka erinomaisesti pitämään korona loitolla Suomesta ja samaan aikaan yritysten, mukaan lukien matkailuelinkeinon harjoittajien, pyörät mahdollisimman hyvin pyörimässä. Tästä saa kiittää hallituksen oikea-aikaisia rajoitustoimia ja hybridistrategiaa.

Hallitus ei ole syypää siihen, että Lapin ulkomaanmatkailu sakkaa tänä vuonna. Elämme globaalin pandemian keskellä, jossa matkailijavirtaa ei ole saatavilla. Lapin matkailun kannalta aiempina vuosina keskeisiä brittimatkailijoiden charter-lentoja ei ole tulossa, sillä Iso-Britannia on itse sulkenut rajojaan. Maassa jopa ulkona liikkuminen on rajoitettua, puhumattakaan ulkomaanmatkailusta.

Julkisuudessa on ollut puhetta matkustuskuplien avaamisesta, mutta tällaisiakaan ei ikävä kyllä ole Suomelle edes tarjolla. Päinvastoin – Euroopan maat lisäävät kilpaa matkustusrajoituksia talven lähestyessä.

Suomi on maailman kärkimaita koronapandemian hoidossa ja tautitilanteemme on Euroopan parhaita. Suomalaisten terveysturvallisuuden vaaliminen on ollut hallituksen keskeinen tavoite ja näin tulee olla myös jatkossa. Hallinnassa oleva koronatilanne on myös positiivisen talouskehityksen ja matkailuelinkeinon elinehto. Katse kannattaa kääntää Lapissa nyt kotimaiseen kysyntään panostamiseen.

Hallitus ja ministeri Kiuru ovat hoitaneet tehtävänsä esimerkillisesti ennennäkemättömän haastavassa tilanteessa, ja ministeri Kiuru ansaitsee hallituspuolueiden täyden luottamuksen. Keskustan tulee selväsanaisesti irtisanoutua Lapin piirinsä kannanotosta.

Ei tehdä nyt virheitä, joita katuisimme myöhemmin.

Aki Lindén, puh. 09 432 3122
Kim Berg, puh. 09 432 3019