SDP:n Skinnari: Työntekijöiden kilpailukieltoon liittyvät pelisäännöt selviksi

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari pitää Akavan työntekijöiden kilpailukieltoa koskevaa avausta tervetulleena. Aalto-yliopiston taloustieteen ryhmä selvitti Akava Worksin toimeksiannosta työntekijöiden kilpailukieltosopimusten hyötyjä ja haittoja työmarkkinoilla. Selvityksen tulokset julkaistiin tänään.

– Työsopimusten turhista kilpailukieltoehdoista on muodostunut rasite, joka turhaan jäykistää työmarkkinoita, haittaa työvoiman liikkuvuutta ja estää parhaan osaamisen hyödyntämisen siellä, missä se on tuottavinta. Pelisääntöjä tulisi selkeyttää ja päästä tilanteeseen, jossa kilpailukieltoa käytetään vain ylimpien johtajien tai yrityksen kannalta erittäin keskeisten strategisten henkilöiden kohdalla.

Globaalissa maailmassa yritykset ovat varovaisia. Kilpailukieltosopimusten käytön yleistyminen on haitallista myös yrityksille, koska se voi estää yrityksiä palkkaamasta alansa parhaita osaajia. Samalla se estää työvoiman liikkuvuutta.

– Joustavien työmarkkinoiden kannalta on tärkeää, että osaajat saadaan heille sopiviin tehtäviin. Ei ole tarkoituksenmukaista ylläpitää toimintakulttuuria, joka estää työvoiman liikkuvuutta.