SDP:n Skinnari: Seuraavan hallituksen korjattava tulorekisterin ongelmat

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnarin mukaan esimerkiksi kalastuskilpailupalkintojen ilmoittaminen tulorekisteriin on tarpeetonta.

Vuoden alusta käytössä ollut tulorekisteri on aiheuttanut tarpeetonta harmia pienille kansalaisjärjestöille, urheiluseuroille ja yrityksille. SDP:n varapuheenjohtaja ja Suomen vapaa-ajankalastajien keskusjärjestön puheenjohtaja Ville Skinnari vaatii, että seuraava hallitus korjaa esiin nousseet ongelmat.

”Tulorekisterin tarkoitus on helpottaa elämää, mutta nyt se on joissain tilanteissa tuonut tarpeettomia velvoitteita. Ei ole järkeä siinä, että esimerkiksi kalastuskilpailujen tai lasten jääkiekkopeleistä saamat muutaman kympin esinepalkinnot ilmoitetaan aina tulorekisteriin, Skinnari sanoo.

”Esimerkiksi satunnaiset alle sadan euron esinepalkinnot voisi rajata ilmoittamisen ulkopuolelle. Myös ilmoittamisaikoja voitaisiin pidentää kansalaisjärjestöjen tai pienimpien yritysten kohdalla.”

Tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot esimerkiksi palkoista ja etuuksista yleensä viiden päivän kuluessa maksusta. Sen käyttöönotto on sujunut valtiovarainministeriön mukaan enimmäkseen hyvin, mutta ministeriö on jo valmistelemassa palautteen perusteella muutoksia ilmoittamiseen.

”Tulorekisteri on tärkeä uudistus ja hallinnon digitalisointia on jatkettava. Samalla se on muistutus siitä, että meidän on kuunneltava tarkkaan niin kansalaisjärjestöjen ja niin pienyrittäjien kuin suurempien yritysten viestiä jo uudistuksia suunnitellessa”, Skinnari toteaa.

Skinnarin mukaan kansalaisten, viranomaisten ja yritysten yhteistyö on avainasemassa hallinnon tehostamisessa.

”Hallinnon digitalisoinnissa tavoitteena tulee olla byrokratian vähentäminen. Se antaa myös mahdollisuuden harmaan talouden hillintään. SDP on ehdottanut esimerkiksi sähköisiä kassajärjestelmiä ja ilmoitusvelvoitteita alustatalouden toimijoille. Näin varmistetaan, että tulevaisuudessa tiedot verkko-ostoksista siirtyvät samalla klikkauksella kirjanpitojärjestelmiin ja veroilmoituksille.”