SDP:n Skinnari: Omistajaohjaukseen tarvitaan vientiä ja työllisyyttä edistävä uudistava ote

• Valtionyhtiöitten omistajaohjaukseen on saatava yhteistyöllä vientiä ja työllisyyttä edistävä uudistava ote, vaatii eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaoston puheenjohtaja Jouko Skinnari.

• Eroon johtanut Heidi Hautalan tapaus osoitti, että omistajaohjauksella voidaan vaikuttaa merkittävästi tietäessään tavoitteen. Greenpeace-tapauksessa Hautala tahtoi ja osasi vaikuttaa, mitä ei tapahtunut juurikaan muutoin varsinaisessa valtion vaikutusvallassa olevien yhtiöitten osalta.

Esimerkiksi ammattiyhdistysliike ei kyennyt vaikuttamaan Hautalaan. Hallituksen omistaohjausstrategia on saatava eduskunnan käsittelyyn.

Omistaohjausministeri Heidi Hautalan seuraajan on keskityttävä valtionyhtiöitten yhteistoiminnan lisäämiseen ja uusiin strategisiin avauksiin Suomessa ja ulkomailla parempien tulosten  aikaansaamiseksi.

Valtion vaikutusvallassa olevat yritykset voisivat yhteistoiminnallaan luoda toimintaedellytyksiä myös kotimaisille pienille ja keskisuurille yrityksille.

Viennin vauhdittamikseksi tarvitaan veturiyrityksiä, joita meiltä nyt kansainvälisesti puuttuu.

Valtioyhtiöitten omistajaohjaus vaatii erityistä osaamista elinkeinotoiminnasta valtakunnallisesti ja viennin osalta. Uutta ministeriä valittaessa ja seuraavaa hallitusta muodostettaessa on tähän asiaan kiinnitettävä huomiota. Valtionohjausministerin on oltava tärkeä yhteistyökumppani elinkeinoministerille ja työministerille.

Avainministereiden, elinkeinoelämän ja ammattiyhdistysliikkeen yhteistyöllä Suomi saadaan nousuun.