SDP:n Sirpa Paatero: Lääkärihelikopterin sijoituspaikka on Utti – jo tehdyssä päätöksessä syytä pysyä

Kuntaministeri Sirpa Paatero edellyttää, että Kaakkois-Suomen lääkärihelikopteria ja sen sijoituspaikkaa koskevissa päätöksissä pysytään ja että asiaa viedään nopeasti eteenpäin niin, että toiminta voisi käynnistyä mahdollisimman pian ilman uusia lykkäyksiä.

Paatero muistuttaa, että päätös lääkärihelikopterin sijoituspaikasta tehtiin pitkällisen harkinnan päätteeksi vuonna 2018. Tuolloin arviota alueen käytettävyydestä tehtiin laajasti ja todettiin Utin olevan paras sijoituspaikka lääkärihelikopterille.

– Myös etäisyyksien osalta paikka on hyvä, kattaen laajasti niin merialueen, Kymenlaakson kuin Etelä- Karjalan sekä osan Hämettä ja Uuttamaata. Palvelun piiriin tulee yli 2 miljoonaa asukasta ja toiminta on näin ollen erittäin tehokasta ja kattavaa.

Paateron mukaan on hyvä muistaa, että päätös sijoituspaikasta on olemassa ja täytäntöönpanon valmistelussa olleet viiveet jo toivottavasti ohitettu.

– Kysymykset liittyen kentän yhteiskäyttöön puolustusvoimien ja harrastajien kanssa on ratkaistavissa ja tätä työtä ollaan jo vahvasti tekemässäkin. Luotan siihen, että kaikilla osapuolilla on tahtoa löytää ratkaisut avoinna oleviin kysymyksiin ja saada varsinainen tukikohdan rakentaminen alulle, toteaa Paatero.