SDP:n Seppo Eskelinen:Valkoposkihanhiongelma vaatii nopeita toimia

Kansanedustaja Seppo Eskelinen pitää tärkeinä eilen julkistettuja valkoposkihanhityöryhmän esittämiä keinoja, mutta vaatii lisäksi laajempaa alueellista poikkeuslupaa vahinkoja aiheuttavien hanhien poistamiselle nykyistä joustavammin ja pitää tärkeänä, että päätöksenteko poikkeusluvista siirretään maakuntien ELY-keskuksille.

–          Tarvitaan laajemmille alueille ja alueellisten ELY-keskusten myöntämiä poikkeuslupia hanhien poistamista varten. Tällöin voitaisiin nykyistä joustavammin huomioida lintuparvien ennakoimattomat liikkeet, jos lupa koskisi esimerkiksi koko kunnan aluetta. Tämä edellyttää luonnonsuojelulakiin muutosta, joka tulee laittaa ympäristöministeriössä valmisteluun välittömästi. Näin meillä olisi työkalut valmiina ensi kevättä varten, jos hanhet taas parveilevat pelloilla ja aiheuttavat viljelijöille tuhoja viime kevään malliin, Eskelinen esittää.

–          Luonnonsuojelulakia ollaan toki uudistamassa tällä hallituskaudella, mutta hanhiongelmaa koskeva poikkeus tulisi valmistella kokonaisuudistuksesta erillisenä ja nopeutetusti. Viljelijät eivät voi jäädä odottamaan millaisia tuhoja hanhet aiheuttavat pelloilla ensi keväänä, Eskelinen toteaa.

–          Hanhityöryhmä on oikeassa siinä, että tarvitaan kattavasti erilaisia toimenpiteitä. Osa etenee ripeämmin, osa ottaa vuosia kuten lintudirektiivin muutos, jotta valkoposkihanhi saataisiin metsästettäväksi riistalajiksi. Sitä ennen on käytettävä kotimaiset ja direktiivin jo nyt mahdollistamat keinot vähentää runsastunutta hanhikantaa.

Nk. valkoposkihanhinyrkki esittää lisäksi, että maatalousyrittäjiä kannustetaan yhteisten poikkeuslupien hakemiseen valkoposkihanhien karkotukseen viljelmiltä, sisältäen myös lintujen ampumisen, ruokailupeltoja linnuille maatalouden ympäristökorvausjärjestelmän kautta sekä sujuvat poikkeuslupamenettelyt ja toimiva korvausjärjestelmä vahinkojen varalle sisältäen mm. sähköisen korvaushakemuksen.