SDP:n Seppo Eskelinen: Työ lentoliikenteen turvaamiseksi etenee vahvasti

– Pohjois-Karjalan elinvoiman osalta toimiva lentoyhteys on elintärkeä ja olenkin todella tyytyväinen, että työ lentoliikenteen turvaamiseksi etenee nyt vahvasti, sanoo kansanedustaja sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Seppo Eskelinen (sd).

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedotti tänään perjantaina, että lentoliikenteen kilpailutuksen tulos on ratkennut ja Joensuun osalta lentoja alkaa operoida ruotsalainen Amapola Flyg AB.

Lentojen tarkka aloitusajankohta jää kuitenkin vielä seurantaan ja myöhemmin päätettäväksi, johtuen koronatilanteesta ja sen aiheuttamista rajoitustoimista.

Lentoliikenteen osalta tulevan 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesti valtio pyrkii huolehtimaan kolmen tunnin saavutettavuustavoitteen toteutumisesta niillä alueilla, joilla tavoite ei täyty raideliikenteen keinoin ja sitoutuu tarvittaessa turvaamaan lentoliikennettä erillisten päätösten mukaisesti.

-Tämä antaa vahvan viestin siitä, että hallitus on sitoutunut saavutettavuuden turvaamiseen kattavasti koko maassa. Jotta maakuntien taloutta ja työllisyyttä voidaan parantaa ovat toimivat ja kattavat liikenneyhteydet keskisessä roolissa, Eskelinen muistuttaa.