SDP:n Seppo Eskelinen: Lisätalousarviossa vahvat liikenneinvestoinnit Savo-Karjalaan

2.6.2020

-Hallituksen julkistetussa neljännessä lisätalousarviossa on mukana vahvat liikenneinvestoinnit Savo-Karjalaan, sanoo kansanedustaja Seppo Eskelinen (sd). Hallituksen esityksessä panostuksia suunnataan Kuopion ratapihan parannukseen 30 miljoonaa, Heinävaara-Ilomantsi-radan korjaamiseen 15 miljoonaa sekä VT 23 parannukseen 10,5 miljoonaa. Lisäksi teiden päällystystä lisätään, aiemmat lisäbudjetit huomioiden, yhteensä 30 miljoonalla, josta Savo-Karjala alueelle kohdistuu arviolta 4,5 miljoonaa.

Investoinneilla liikenneverkkoon on paitsi merkittävä työllisyysvaikutus välittömästi, mutta samalla ne myös vahvistavat pidemmän aikavälin talouden ja työllisyyden kasvuedellytyksiä. Hallitus on vahvasti sitoutunut kehittämään liikenneverkkoa ja näin maakuntien elinkeinoelämän ja työllisyyden edellytyksiä.

-Hallituksen panostukset liikenteen osalta Savo-Karjalaan ovat jo yli 190 miljoonaa, kun myös viime kesän lisätalousarvio otetaan huomioon. Jotta maakuntien taloutta ja työllisyyttä voidaan parantaa ovat toimivat ja kattavat liikenneyhteydet keskeisessä roolissa, Eskelinen muistuttaa.

-Tämä hallitus on sitoutunut kunnianhimoiseen aluepolitiikkaan, jossa nähdään, että eri alueiden ja koko maan tasavertainen kehittäminen on isossa mittakaavassa koko maan etu, Eskelinen päättää.