SDP:n Seppo Eskelinen: Kuljetusalan yrittäjien hätään tulee vastata

– Voimakkaasti nousseet polttoaineiden hinnat ovat ajaneet monia kuljetusalan yrittäjiä kestämättömään tilanteeseen. Nyt tarvitaan hallituksen puolelta nopeaa reagointia tilanteeseen, jotta talouden toiminnan kannalta välttämättömät kuljetuksen voidaan turvata, sanoo kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Seppo Eskelinen (sd).

Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja sitä seuranneet talouspakotteet ovat nostaneet raakaöljyn hintaa voimakkaasti, mikä on merkinnyt polttoaineiden nopeaa hinnannousua. Erityisesti kuljetusalalle tärkeän dieselin hinta on kivunnut bensiiniä nopeammin.

Tämä on ajanut etenkin pienet kuljetusyritykset ahdinkoon, sillä ne eivät välttämättä pysty siirtämään nousseita kustannuksia hintoihin. Moni kamppailee päivittäin toiminnan kannattavuuden kanssa ja uhkana ovat lomautukset ja irtisanomiset sekä koko kuljetusketjun toiminnan vaarantuminen, mikä iskisi laajemmin talouteen. Viime kädessä kärsijöinä ovat myös kuluttajat, jos esimerkiksi ruuan ja elintarvikkeiden hinta nousee tilanteen seurauksena merkittävästi.

– Hallitus ilmoitti jo aiemmin kuljetusyrittäjille suunnatun ammattidieselin valmistelun aloittamisesta, mutta nyt on tärkeää, että tilanteen nopean muuttumisen takia tarvitaan nopeita toimenpiteitä. On harkittava Ruotsin mallin mukaista tukipakettia ja polttoaineiden verotukseen puuttumista, Eskelinen jatkaa.

– Öljyn maailmanmarkkinahinnan kohoamiselle emme voi kotimaisen politiikan oloissa paljoa, mutta omin päätöksin voimme helpottaa ihmisten ja yritysten tilannetta ja hillitä hintojen nousupaineita, Eskelinen painottaa.