SDP:n Seppo Eskelinen: Hallitukselta tukea viranomaistoimintaan koronakriisin aikana

9.4.2020

Seppo Eskelinen: Viranomaisten toimintaedellytykset tulee varmistaa myös poikkeusoloissa

Poliisiasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja ja hallintovaliokunnan varajäsen, kansanedustaja Seppo Eskelisen (sd.) mukaan hallituksen lisätalousarviossaan esittämä lisärahoitus viranomaisille tulee tarpeeseen korotilanteen hoidosta aiheutuneiden kustannuksien kattamiseksi. Hallitus esittää poliisitoimen toimintamenoihin 10 miljoonan euron lisäystä vuonna 2021 ja rajavartiolaitoksen toimintamenoihin 10 miljoonan euroa lisäystä vuosina 2021 ja 2022.

– On selvää, että terveydenhuollon ohella myös poliisin ja rajavartiolaitoksen resurssit ovat nyt tiukalla. Menotarpeet ovat kasvaneet lisääntyneen tehtävätaakan myötä. Uudenmaan maakunnan rajojen ympärivuorokautinen valvonta ei ole mikään pikkujuttu, Eskelinen painottaa.

Eskelisen mukaan koko Suomea koskettavassa kriisissä viranomaisten merkitys yhteiskunnan tukiverkkona korostuu. Kansalaisten ja kansallisen turvallisuuden ylläpitäminen ei pysähdy koronavirukseen.

– Viranomaisten toimintaedellytykset ja operatiivinen suorituskyky tulee turvata myös poikkeusoloissa. Tämä koskee niin koronaviruksen ehkäisyyn liittyviä tehtäviä kuin normaalia päivittäistä poliisitoimintaa ja rajavalvontaa, Eskelinen linjaa.

Ihmisten siirtyminen kotioloihin on lisännyt monelle turvattomuutta. Eskelisen viesti on, että nyt on aika pitää hyvää huolta itsestämme ja läheisistämme.

– Kannetaan oma vastuumme. Autetaan toinen toisiamme ja pidetään huolta yhteiskuntarauhasta. Helpotetaan viranomaisten työtaakkaa soittamalla hätänumeroon vain silloin, kun tarvitsemme apua, Eskelinen vetoaa.