SDP:n Salonen: Suomen varmistettava johtajuus arktisessa merenkulussa

Eduskunta on keskiviikkona 15.9. käsitellyt uudistettua Arktisen politiikan strategiaa. Strategia määrittelee Suomen keskeiset tavoitteet arktisella alueella. Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) nostaa strategiasta esiin meriliikenteeseen liittyvät kysymykset. Meriliikenne on kasvanut ja kasvaa edelleen Pohjoisella jäämerellä, kun jääolosuhteet muuttuvat ilmastonmuutoksen vuoksi.

– Uudet avautuvat merireitit herättävät taloudellista kiinnostusta ja kilpailua, sekä kysyntää uusista teknologioista. Suomella on tähän kilpailuetua, sillä se on jo nyt arktisen meriteknologian kärkimaa: meriklusteristamme löytyy osaamista niin arktisiin olosuhteisiin suunnitelluista laivoista ja rakenteista, kuin vähäpäästöisistä tai päästöttömistä energiamuodoista, Salonen kertoo.

Jotta arktisen strategian tavoitteet merenkulun osalta saavutetaan, Suomen on Salosen mukaan aktiivisesti vaikutettava merenkulun kansainvälisen ympäristösääntelyn kehittämiseen. Strategiassa linjatun mukaisesti jäänmurtajakaluston uusiminen ja talvimerenkulun yhteistyön vahvistaminen naapurimaiden kanssa on otettava suunnitteluun. Lisäksi on tärkeää varmistaa osaavan työvoiman saatavuus sekä tehokas viestintä Suomen erityisosaamisesta.

– Suomi on aktiivisesti edistänyt arktisen alueen merenkulun turvallisuutta ja kestävyyttä. Tätä työtä tulee näkyvästi jatkaa, kun merialueiden sääntelyyn, suojeluun ja kestävään hyödyntämiseen haetaan tulevaisuudessa ratkaisuja, Salonen painottaa.