Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Salonen: Suomen meriklusteri on valmis suureen kädenjälkeen ja pieneen hiilijalanjälkeen

Ajankohtaista 17:32

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kristiina Salonen osallistui SuomiAreenassa järjestettyyn meriklusterin keskustelupaneeliin, jossa pohdittiin merisektorin tulevaisuutta digitalisaation ja kestävän kehityksen valossa. Satakuntalaiselle Saloselle meri edustaa alueellista elinvoimaa, mutta ennen kaikkea keskeistä alaa koko Suomen kasvun edistämisessä.

– Satakunnassa olemme kasvaneet merenkulun tärkeyteen. Se on meille historiallinen rikkaus, mutta edustaa myös tulevaisuutta. Meri työllistää Suomessa suoraan noin 50 000 ihmistä, välillisesti satoja tuhansia. Lähes 90% Suomen viennistä ja tuonnista kulkee meriteitse, Salonen kertoo.

Salonen toimii eduskunnan meriryhmän puheenjohtajana. Ryhmän tavoitteena on edistää kansanedustajien meriklusterin toimintaympäristön tuntemusta ja lisätä ymmärrystä alan tulevaisuusvisioista.

– Meriryhmän puheenjohtajana haluan lisätä entisestään vuoropuhelua merialan toimijoiden kanssa ja lisätä toimialan näkyvyyttä eduskunnassa, Salonen kertoo.

– Uusi hallitus haluaa nostaa Suomen osaamisen ja innovaatioiden kärkimaaksi. Vaikka olemme jo merialalla maailman huippuja, voimme nousta aivan uudelle tasolle. Se edellyttää kuitenkin suuria panostuksia alan koulutuksen kehittämiseen ja muuntumiseen sekä yritysten TKI-toiminnan vahvistamiseen. Tämä on ratkaisevaa merialan kannalta, Salonen korostaa.

Toisen suuren haasteen muodostaa se, miten meriklusterin sininen kasvu saadaan ilmastotavoitteiltaan vihreäksi.

– Suomi tavoittelee pientä hiilijalanjälkeä, mutta suurta kädenjälkeä ilmastonmuutoksessa. SuomiAreenan keskustelussa kävi selväksi, että meriklusteri haluaa olla tässä kaikessa omalta osaltaan mukana ja etsimässä vihreitä ratkaisuja sinisen kasvun mahdollistamiseksi. Tästä olisi monella alalla opiksi otettavaa, Salonen sanoo.

– On muistettava kuitenkin, että merikuljetukset ovat hiilidioksidipäästöiltään jo nyt muita alhaisempi kuljetusmuoto. Suomalaiset ovat pioneereja vähäpäästöisten ja energiatehokkuutta lisäävien teknologioiden käyttöönotossa. Nesteytetty maakaasu, tuuli, sähkö ja jätteestä valmistettavat biopolttoaineet ovat jo käytössä, eivät pelkästään suunnitelmissa. Siitä huolimatta meillä on vielä paljon työtä tehtävänä merten ja ilmaston suojelemiseksi, Salonen huomauttaa.