SDP:n Salonen: RMC:n uusi tilaus tuo toivoa ja varmuutta koronakriisin jälkeiseen aikaan

Rauma Marine Constructions Oy tiedotti keskiviikkona, että se on solminut sopimuksen kahden matkustaja-autolautan rakentamisesta Rauman telakalla tasmanialaisen TT-Line Companyn kanssa. TT-Line vetäytyi kesällä koronapandemian vuoksi aiemmin tehdystä aiesopimuksesta, mutta neuvotteluihin palattiin tämän vuoden maaliskuussa. Alusten rakentaminen käynnistyy RMC:n mukaan keväällä 2022. Projektin työllisyysvaikutus on arviolta noin 3 500 henkilötyövuotta.

Raumalainen kansanedustaja ja eduskunnan Meriryhmän puheenjohtaja Kristiina Salonen (sd.) onnittelee RMC:tä uudesta tilauksesta.

– Onnitteluni RMC:n johdolle ja koko henkilöstölle! Heidän periksiantamattomuutensa ja ammattitaitonsa tuottavat selvää tulosta. Tämä uutinen vahvistaa RMC:n asemaa kansainvälisillä markkinoilla ja paikkaa merkittävänä toimijana laivanrakennusalalla. Tällaiset kaupat säteilevät positiivista vaikutusta koko alueelle, mutta ne ovat merkittäviä myös koko Suomen vientiteollisuudelle. Koronakriisin langettaman epävarmuuden ja sumun keskellä tällaiset kaupat ovat tervetullut pilkahdus siitä, että elämä jatkuu vielä koronan jälkeenkin, Salonen kommentoi.

Salonen näkee, että Suomen meriklusterilla on erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää vihreää kasvua ja kehittyä jopa Suomen viennin kärkialaksi.

– Suomella on nyt mahdollisuus profiloitua meripolitiikassa ja olla tuottamassa koko maailman yhteisiä ratkaisuja siihen, miten merilogistiikka voi toimia ympäristövastuullisesti. Esimerkiksi uudet teknologiset innovaatiot, joilla voidaan tukea puhtaamman ja päästöttömän meriliikenteen kehitystä, ovat tulevaisuudessa todella kysyttyjä. Tähän tarvitaan valtiolta aktiivista TKI-politiikkaa, jolla tuetaan yritysten ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä ja kansainvälistymistä, Salonen toteaa.