SDP:n Salonen Orpolle: Kokoomuksen kanta vanhuksia hoitavien mitoituksen parantamiseen edelleen kielteinen

SDP:n kansanedustaja, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Kristiina Salonen ihmettelee kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon aamuista haastattelua Ykkösaamussa.

– Miten Petteri Orpo voi puhua hallituksen huijauksesta vanhuspalvelulain parantamisen suhteen, kun samaan aikaan alan ammattilaisia edustavat Super ja Tehy iloitsevat vuosikausia odotetun mitoituksen saamista lakiin?  Puhdas fakta on, että laki ei ole ennen velvoittanut palveluiden järjestäjiä huolehtimaan riittävästä määrästä hoitajia vanhusten ympärivuorokautisessa hoivassa ja nyt se virhe korjataan. Mitoitus tulee lakiin. Se ei ole huijausta, vaan muutos parempaan, napauttaa Salonen.

– Vanhustenhoidon kriisi osoitti kaikille, että pelkkä suositus ei riitä, vaan mitoitus on kirjattava lakiin ja kaikkien on sitä noudatettava. Kokoomuksen ratkaisuehdotukset jäävät edelleen yhtä hämäräksi kuin keväälläkin, mutta selväksi tulee se, että mitoitusta he eivät halua millään nostaa, Salonen toteaa.

– 0,7 hoitajamitoitus tarkoittaisi, että 28-paikkaisessa vanhustenhuollon yksikössä on joka päivä päivävuorossa 6 hoitajaa, iltavuorossa 5 hoitajaa ja yöllä 2 hoitajaa. Se on selkeä parannus nykyiseen, ja tulee näkymään vanhustyön arjessa. Suomalaiset eivät taatusti ole unohtaneet, että vielä viime kaudella hallitus tavoitteli jopa hoitajamitoituksen ja henkilöstön pätevyysvaatimuksen laskemista. Huijauksena voisi ennemminkin pitää sitä, että nyt ollaan huolissaan vanhusten hoitajamäärästä, pohtii Kristiina Salonen.

– Vanhustenhoivan kriisi on jatkunut jo aivan liian kauan. Olemme SDP:ssä tehneet pitkään töitä tilanteen muuttamiseksi. Itse olen jo kahdeksan vuotta odottanut ja puhunut sen puolesta, että saisimme lakiin kirjauksen mitoituksesta. Nyt tämä pitkäaikainen tavoite ollaan viemässä maaliin, päättää Salonen.