SDP:n Salonen: Maailmanlaajuisen kriisin keskellä oppositiojohtajaltakin odottaa vastuullisuutta puheissaan

16.5.2020

SDP:n eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Kristiina Salonen ei pidä Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpolta fiksuna vetona pyrkiä vääristämään pääministeri Sanna Marinin sanomisia. Petteri Orpon väittämä – ”hallituksen jatkuvasta pallottelusta annetaanko taudin levitä vai ei” – ei perustu faktoihin.

– Pääministeri on useaan otteeseen sanonut, että Suomen hallitus ei halua koronaviruksen leviävän, vaan tavoitteena on estää ja hidastaa taudin leviäminen. Mitä hyötyä tämän koronakriisin keskellä on suomalisille luoda tällaisia, kokoomuksen keksimiä, mielikuvia ja satuja salatuista tavoitteista? Meidän jokaisen poliitikon on oltava tarkka sanomisissamme näin vakavan, poikkeusolot Suomeen aiheuttaneen, kriisin viestinnässä. Sitä tulee vaatia ja edellyttää myös oppositiojohtajalta, toteaa Kristiina Salonen.

– Tällaisten pelkojen luominen on lisäksi äärimmäisen vakavaa jo ennestään syöksyvälle taloudellemme. Taloudellinen toimeliaisuus on psykologiaa. Jos tietoisesti halutaan harhauttaa ihmisiä uskomaan taudin tahallinen levittäminen, tehdään hallaa myös kansantaloudelle. Sekö tosiasiallisesti onkin tällaisten ulostulojen tarkoitus? Toivottavasti ei, sanoo Salonen.