SDP:n Salonen: Helteillä huomio ikäihmisiin

Eduskunnassa hyväksyttänee tällä viikolla hallituksen esitys vanhusasiavaltuutetun viran perustamisesta. Vanhusasiavaltuutettu on tarkoitettu itsenäiseksi ja riippumattomaksi viranomaiseksi, joka seuraa ikääntyneiden asemaa ja oikeuksien toteutumista laajasti kaikilla yhteiskuntasektoreilla. Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) toteaa, että valtuutetun tehtävänä olisi tuoda havaintojaan ja ikääntyneiden näkökulmaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja päätöksentekoon.

–          Esimerkiksi viime päivien helteet näyttäytyvät ikäihmisten näkökulmasta täysin toisenlaisilta kuin terveen työikäisen elämässä. Helteet ovat erityisen kriittisiä ikääntyneiden hyvinvoinnille. Siinä missä me muut voimme nauttia helteistä, ikäihmisille korkeat lämpötilat ovat erityisen vaarallisia, jopa henkeä uhkaavia. Vanhusasiavaltuutetun tehtävä on saada ikäihmisten tarpeet ja toiveet kuuluviin yhteiskunnassa: esimerkiksi rakentamisessa tulee varautua viilentämisen tarpeen kasvuun tulevaisuudessa, samoin kuin ikäihmisten määrän kasvuun. Vanhusasiavaltuutettu voisi pitää ääntä siitä, että ymmärtäisimme kaikki helteillä pitää huolta niin tutuista kuin tuntemattomista ikäihmisistä. On syytä muistaa, että myös normaalisti yksin pärjäävä ikäihminen voi olla avun tarpeessa helteellä. Kuumassa asunnossa moni vanhus on yksin jaksamisensa äärirajoilla, kansanedustaja Salonen huomauttaa.

Helteellä on syytä lisätä kotikäyntejä kotona asuvien vanhusten luona ja huolehtia siitä, että asunto on riittävän viileä. Lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että vanhus käyttää sopivaa vaatetusta sekä juo ja syö riittävästi.

–          Kuka tahansa voi tehdä kunnan sosiaaliviranomaisille huoli-ilmoituksen ikäihmisestä, jonka hyvinvoinnista on epävarma. Jos esimerkiksi näkee ikääntyneen naapurin kulkevan talvivaatteissa helteellä ja jututtaessa häntä huomaa puheissa sekavuutta, on syytä toimia. Rohkaisen jokaista muistamaan, että puuttuminen on välittämistä. Hyvin pienin asioin voi huolehtia kanssaihmisistään, Salonen muistuttaa.

Eduskunta äänestää vanhusasiavaltuutetun viran perustamisesta tänään keskiviikkona 23.6. pidettävässä täysistunnossa.Ehdotettu laki on tarkoitettu astumaan voimaan 1.7.2021.