SDP:n ryhmäpuhe valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta

SDP:n ryhmäpuhe valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta

Kansanedustaja, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne

Arvoisa puhemies!

Piti olla työllisyysriihi, tulikin tussahdus. Hallitus kokoontui puolivälitarkasteluun tilanteessa, jossa oli selvää, että se ei tule saavuttamaan talouspolitiikan tavoitteitaan. Riihen päätökset eivät anna tältä osin aihetta uudelleenarvioon. Politiikan suunta pysyi entisenä, uudet toimet jäivät näpertelyksi eikä talouden suuri kuva muuttunut. Työpaikkoja odottavat ihmiset joutuivat jälleen pettymään.

Hallitus tavoittelee työllisyyden vahvistamista 110 000 ihmisellä hallituskauden aikana. Tässä tavoitteessa ei olla pääsemässä edes puoliväliin. Myös 72 prosentin työllisyysastetavoitteesta ollaan jäämässä kauas: valtiovarainministeriön ennusteen mukaan työllisyysaste jää 70 prosenttiin vuonna 2019.

Myös velkaantumistavoitteet jäävät saavuttamatta. Velaksi eläminen ei lopu 2021. Hallitus on joutunut luopumaan omasta velkatavoitteestaan, koska se ei kykene tekemään työllisyyttä parantavia päätöksiä.

Hallituksen päätöksentekokyky osoittautui heikoksi. Se nosti kädet pystyyn, eikä tehnyt odotettuja uudistuksia, jotka se olisi vielä voinut tehdä.

Ainoa todella vaikuttava päätös oli varhaiskasvatusmaksujen alentaminen. Se tukee työssäkäyntiä ja helpottaa monien lapsiperheiden arkea. Oikea päätös.

Panostukset tutkimukseen, tuotekehitykseen, viennin edistämiseen ja elinkeinopolitiikkaan ovat tärkeitä ja tarpeellisia. Suurin osa näistä panostuksista on kuitenkin kertaluonteisia, ja aivan eri mittaluokkaa kuin hallituksen aiemmin tekemät pysyvät leikkaukset. Kyse on laastarin laittamisesta itse aiheutetun haavan päälle.

Tähän sopii sitaatti vuodelta 2014: ”Tällaisia paketteja on helppo tehdä: ensin leikataan, sitten palautetaan ja palautusta mainostetaan kasvupakettina”. Tämä oli teiltä silloin hyvin sanottu, pääministeri Sipilä.

Arvoisa puhemies. Tälläkään kertaa uusilta leikkauksilta ei vältytty. Hallitus markkinoi asumistuen heikennyksiä kannustintoimena, mutta todellisuudessa kyse on jälleen yhdestä iskusta pienituloisten ihmisten toimeentuloon. Juuri kukaan asiantuntija ei tunnu uskovan, että leikkauksella pystyttäisiin hillitsemään vuokrien nousua.

Hallitus on yhä toteuttamassa työttömyysturvan aktiivimalliin liittyvät työttömyysturvan leikkaukset. Ne tarkoittavat 5 prosentin leikkausta työttömien ihmisten toimeentuloon.

Nämä leikkaukset johtavat toimeentulotukiriippuvuuden kasvuun, ja se taas tarkoittaa kannustinongelmien pahenemista. Tätäkään kokonaisuutta ei ole mietitty aivan loppuun asti.

Maakunnilta hallitus päätyi leikkaamaan rahoitusta ennen kuin niitä on edes perustettu. Maakuntaindeksin puolitus vuonna 2020 tarkoittaa 166 miljoonan euron lovea palveluiden rahoitukseen. Jo nyt on selvää, että monilla maakunnilla tulee olemaan suuria taloudellisia vaikeuksia selvitä tehtävistään heti alussa. On kummallista, että hallitus päätti tietoisesti kasvattaa näitä riskejä. Sotkut jäävät seuraavan hallituksen siivottaviksi.

Arvoisa puhemies. Mitä sitten pitäisi tehdä? Tarvitaan todellisia rakenneuudistuksia työllisyyden vahvistamiseksi. Sellaisia, mihin hallitus ei kyennyt.

Perhevapaita pitää uudistaa. Tarvitaan malli, joka tukee pienten lasten vanhempien työssäkäyntiä, jakaa vastuuta lasten hoidosta nykyistä tasaisemmin ja lisää perheiden valinnanmahdollisuuksia. Tällaisen uudistuksen tarpeen tunnustavat kaikki, paitsi Sipilän hallitus. Useita hyviä malleja on esitetty, SDP omansa, ja nyt tarvitaan vain päätös uudistuksen toteuttamisesta.

Arvoisa puhemies. Aivan liian moni nuori on tällä hetkellä ilman koulutus- tai työpaikkaa. Meidän on huolehdittava siitä, että kaikki nuoret pysyvät yhteiskunnassa mukana ja että kaikkien tulevaisuus näyttää valoisalta ja turvatulta. Hallituksen päättämät, lähinnä kertaluonteiset uudet panostukset lasten ja nuorten hyvinvointiin ja syrjäytymisen ehkäisyyn ovat erittäin tervetulleita, mutta tarvitsemme enemmän. SDP on esittänyt oman, uuden nuorisotakuumallin. Oppivelvollisuuden pidennys olisi tehokkain keino korjata ilman koulutusta jäämisen ongelmaa.

Arvoisa puhemies. Retuperälle jätetyn työllisyyspolitiikan kehittämiseen on otettava uusi ote. Suomi on kaukana muista Pohjoismaista. Tarvitsemme lisää panostuksia aktiiviseen työvoimapolitiikkaan, kuten koulutukseen ja ihmisten työllistämiseen yrityksiin, järjestöihin ja kuntiin. SDP on jo pitkään esittänyt omaa malliaan, jossa työttömyysturvaa voisi käyttää laajemmin myös työllistämiseen. Näin voisimme parantaa monien ihmisten mahdollisuuksia löytää työpaikka tai mielekästä tekemistä esimerkiksi järjestöistä tai työpajoista.

Lopuksi, tarvitsemme yhä tulevaisuusinvestointeja ja talouskasvun edellytysten vahvistamista. Homekoulut on saatava kuntoon ja asumisen ja liikenteen pullonkauloja on purettava. Tällaisilla investoinneilla luomme työpaikkoja tässä ja nyt ja luomme pohjaa tulevalle kasvulle.

Arvoisa puhemies. Hallituksen kehyspäätös ei tuo muutosta talouden tilannekuvaan. Jos talouspolitiikkaan ei saada uutta otetta, tavoitteista jäädään kauas. Uuden otteen ottaminen on nyt jäänyt eduskunnan tehtäväksi. Sosialidemokraatit ovat valmiina yhteistyöhön, jonka tavoitteena on korkeampi työllisyys, korkea osaaminen ja kaikkien pitäminen mukana.