SDP:n ryhmä ei hyväksy Metsähallituksen osakeyhtiöittämistä

SDP:n ryhmä ei hyväksy maa- ja metsätalousministeriössä suunnitellun nykykäytännön romuttamista, jossa Metsähallituksesta tehtäisiin osakeyhtiö.

– Asiassa on piilouduttu Euroopan unionin selän taakse. Tarkempi asian tarkastelu on osoittanut, ettei EU ole missään dokumentoidusti edellyttänyt, että Metsähallitus pitäisi yhtiöittää. Sen sijaan kilpailuneutraliteetti on toteutettava, SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä toteaa.

– Konkurssisuojan ja veroedun poistaminen on toteutettavissa erityisliikelaitoksena. Metsähallituksesta voidaan luoda itsenäinen oikeushenkilö siten, että se voidaan asettaa konkurssiin. Näin on Ojala-Niemelän mukaan menetelty muun muassa yliopistojen kohdalla.

– Lapissa Metsähallitus on onnistuneesti yhteensovittanut eri elinkeinojen kuten poronhoidon, matkailun, kaivosteollisuuden ja metsätalouden intressejä. Metsätalouden turvaaminen on tärkeää, koska kyse on meidän kansallisuusvarallisuudesta Ojala-Niemelä toteaa.

– Ilman SDP:tä osakeyhtiöittämistä ei olisi pysäytetty, Ojala-Niemelä korostaa. Jos yhtiöittämisen tie avataan, myös omistajaohjaus häipyy kuin usva tuuleen, Ojala-Niemelä muistuttaa. Jos valtion metsät avataan Kokoomuksen toivomalla tavalla raa’alle kilpailulle, niin on selvä, että polun päässä ovat sijoittajat. Osakeyhtiön ainoa tehtävä on tuottaa voittoa ja kun taloudelliset paineet kasvavat vaarana on uudet metsäkiistat Lapissa.