SDP:n Rönnholm vaatii laajaa kansallista työhyvinvoinnin ohjelmaa

22.3.2019

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm vaatii seuraavalta hallitukselta tekoja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Mielenterveyshäiriöt ovat jo suurin peruste jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle.

– Tutkimustulokset lisääntyvistä mielenterveydenhäiriöistä ovat huolestuttavia. Työuupumuksesta on tullut viheliäs kansantauti, minkä lievästä muodosta kärsii peräti neljäsosa työikäisistä. Vakava ja pitkittynyt työuupumus voi johtaa unihäiriöihin, masennukseen, päihdekäyttöön ja pidempään työkyvyttömyyteen. Koko Suomessa voimakkaassa kasvussa ovat etenkin masennus- sekä ahdistuneisuushäiriöt. On selvää, että tätä kehitystä ei voi seurata sivusta. Esitän, että seuraavan hallituksen on valmisteltava laaja kansallinen työhyvinvoinnin edistämisen ohjelma, sanoo SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm.

– Mielenterveyspalvelut tulisi olla kaikkien saatavilla. Työntekijöitä tulisi kannustaa ja auttaa oman kuormittumisensa tarkkailemisessa, ja terveydenhuollon henkilöstön osaamista tunnistaa työuupumuksen oireet tulisi kehittää. Mikäli haluamme suojella ihmisten jaksamista ja osaamisen kehittymistä, tulee seuraavalla hallituskaudella kiinnittää aivan uudella tavalla työelämän laatuun ja työhyvinvointiin. Hyvinvoivat työntekijät ovat myös työnantajan ehdoton etu, sanoo Rönnholm.

– En ole samaa mieltä Sipilän hallituksen kanssa siitä, että mekaaninen työajan pidennys lisäisi työelämän tuottavuutta. Sipilän hallituksen aloittaessa se heti tarttui EK:n esitykseen työajan pidentämiseksi. Väkisin runnottu kilpailukykysopimus toi jokaiselle suomalaiselle 24 tuntia lisää vuosityöaikaan. Mentiin täysin väärään suuntaan. Sipilä on mediassa jälkikäteen vieläpä harmitellut, ettei onnistunut lisäämään työtunteja enempää. Me SDP:ssä olemme huolissaan suomalaisten jaksamisesta. Tuottavuus nousee onnellisten ihmisten innosta ja luovuudesta, ei minuuttiruuvin kiristyksellä, päättää Rönnholm.

Jaa sosiaalisessa mediassa