SDP:n Rinne sote-uudistuksesta: ratkaisun löytyminen oli välttämätön

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Antti Rinne kiittää sote-neuvottelijoita sovun löytymisestä. Peruspalveluministeri Susanna Huovinen ja neuvottelijat ovat vieneet sinnikkäästi työn loppuun ja saavuttaneet hyvän ratkaisun. Rinteen mukaan nyt saatiin tehtyä kansalaisten kannalta välttämätön uudistus.

– Tätä ratkaisua pitää täydentää päättämällä seuraavaksi rahoituksesta. Uskon että saavutettu yhteistyön henki antaa hyvän pohjan myös jatkotyölle, Rinne sanoo.

Rinteen mukaan uudistus liikkui selkeästi kohti tavoitettaan.

– Suomen väestö ikääntyy ja hoitoteknologia sekä -muodot ovat kehittyneet. Lisäksi talouden kestävyysvaje haastaa sosiaali- ja terveyspalvelut. Tässä muuttuvassa maailmassa terveyseroja on saatava kavennettua. Tämä on ollut uudistuksen lähtökohta.

– Edellä mainittu edellyttää sosiaali- ja terveydenhuollon laadun ja saatavuuden turvaamista tasa-arvoisesti koko maassa. Nyt saavutetussa sovussa on hyvät eväät tämän tavoitteen toteutumiselle. Tässä mielessä sovun suurimpia voittajia ovat kansalaiset, Rinne toteaa.