SDP:n Riitta Mäkinen:Huoli julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyydestä ja yksityisestä velkaantumisesta on aiheellinen

Hallituksen finanssipoliittinen linja ja elvyttävät tukitoimet saavat kiitosta talouspolitiikan arviointineuvoston tänään julkaisemassa raportissa. Neuvoston mukaan hallituksen toimet auttavat taloutta toipumaan kriisistä ja ovat perusteltuja myös ihmisten toimeentulon turvaamiseksi, työttömyyden hillitsemiseksi sekä tarvittavien koronatoimenpiteiden toteuttamiseksi. Neuvosto kantaa kuitenkin huolta julkisen talouden kestävyydestä pidemmällä aikavälillä. Tämän huolen jakaa myös talousvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.):

–          Hallituksen laatima julkisen talouden vahvistamisen tiekartta on askel oikeaan suuntaan. Arviointineuvosto toteaa, että hallitus on tehnyt kiitettävän määrän työllisyystoimia, mutta niiden vaikutusten kokonaisarviointiin on kiinnitettävä huomiota. Työllisyystoimia tarvitaan myös lisää ja niitä valmistellaan kehysriiheen. Julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyttä rakennetaan monin toimin. Se, kuinka hyvin niissä onnistutaan, määrittelee pitkälle myös sopeutustoimien tarvetta tulevaisuudessa, Mäkinen toteaa.

Mäkinen kuitenkin painottaa, että sopeutustoimien aika on vasta sitten, kun talouden ja työllisyyden toipuminen on kunnolla käynnistynyt. Ennenaikaiset toimet iskevät pahimmillaan kasvun edellytyksiin:

–          Menoleikkaukset eivät voi olla ainoa toimenpide, vaan julkista taloutta voidaan vahvistaa monin tavoin. Esimerkiksi rakenteelliset uudistukset ja panostukset TKI-toimintaan sekä viennin edistämiseen ovat keskeisessä roolissa. Lisäksi veropohjaa tulee vahvistaa kestävällä tavalla ja tukkia selkeitä nykyjärjestelmässä olevia vuotoja. Yksi konkreettinen esimerkki on tasevapautuksen poisto. Se on täysin perusteeton, valtava tulopohjaa syövä mekanismi, Mäkinen toteaa.

Julkisen velan lisäksi arviointineuvosto ottaa kantaa kotitalouksien velkaantumiseen. Kulutusluottojen ja ylivelkaantuneiden määrä kasvaa yhä ja velat kertyvät yhä pienemmälle osalle kotitalouksia.

–          Kotitalouksien velkaantumiseen tarvitaan järeitä toimenpiteitä. Ihmisillä tulee olla riittävästi apua ja tukea oman taloutensa hallintaan ja vaikeuksien ratkaisemiseen. Näitä keinoja ovat esimerkiksi positiivisen luottorekisterin käyttöönotto, sosiaalisen luototuksen laajentaminen kaikkiin kuntiin, henkilökohtaisen velkajärjestelyn uudistaminen, maksuhäiriömerkintöjen nopeampi poistuminen rekistereistä sekä talous- ja velkaneuvonnan resursseista huolehtiminen. Kannatan myös arviointineuvoston esitystä taloyhtiölainojen rajoittamisesta ja verosääntelyn tiukentamisesta, Mäkinen päättää.