SDP:n Riitta Mäkinen: Velkaantuneiden auttamiseksi tarvitaan laaja työkalupakki – valiokunnan päätös pikavippisääntelyn jatkosta yksimielinen

SDP:n talousvaliokunnan vastaava, kansanedustaja Riitta Mäkinen on iloinen, että talousvaliokunta hyväksyi yksimielisesti jatkon määräaikaisille lakimuutoksille pikavippien 10 prosentin korkokatosta ja suoramarkkinoinnin rajoituksista. Mäkisen mielestä tarvitaan kuitenkin lisää työkaluja pikavippien aiheuttaman laajan velkaantumisongelman hoitamiseksi.

– Talousvaliokunta oli yksimielinen, että koronatilanteen jatkuessa alempaa korkokattosääntelyä tulee jatkaa mutta valiokunta piti myös tärkeänä arvioida, tarvitaanko pysyväisluontoisia muutoksia kuluttajaluottosääntelyyn – tavoitteena pysyvä korokokaton alentaminen. Myös tehokasta seuraamussääntelyä ja vanhojen, korkeakorkoisten luottojen saamista maltillisemman korkotason turvaavan sääntelyn piiriin tulee tarkastella jatkossa, Mäkinen toteaa.

– Ylivelkaantuneiden auttamiseksi tarvitaan laaja työkalupakilla, johon kuuluu sosiaalisen luototuksen laajentaminen kaikkiin kuntiin, maksuhäiriömerkintöjen nopeampi poistuminen rekistereistä sekä positiivisen luottorekisterin käyttöönotto ja talous- ja velkaneuvonnan resursseista huolehtiminen, Mäkinen listaa.

Lähes 400 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä ja määrä jatkaa kasvuaan. Nyt hyväksytty esitys on tarpeellinen  koronatilanteesta aiheutuvan taloudellisen ahdingon helpottamiseksi. Koronatilanne on näkynyt velkaneuvonnan tarpeen lisääntymisenä, kun lomautukset ja työttömyys ovat kasvaneet ja epävarmuus tulevasta painaa monia. Kaikki vaikutukset eivät vielä edes näy, sillä maksuhäiriöt tulevat viiveellä ja ihmiset pyrkivät sinnittelemään vaikeassa tilanteessa joskus liiankin kauan.

– Pitkällä tähtäimellä on tärkeää, että pikavippikierteen syntymistä  ehkäistään paremmin ja ihmiset saavat apua tilanteeseen heti alkuvaiheessa. Sosiaalisen luototuksen ja Takuusäätiön palvelujen on oltava riittäviä, sillä ei ihmisiä voida jättää pikavippien varaan. Tarvitaan myös vastuuta kaikilta luotonantajilta, ja ihmisille lisää neuvontaa ja talousosaamista, Mäkinen päättää.