SDP:n Riitta Mäkinen: Sähkönsiirtoyhtiöiden verovälttelyyn puututtava

10.11.2020

Finnwatch on tänään julkaissut uuden selvityksen sähkönsiirtoyhtöiden verovälttelystä. Sen mukaan Suomi on menettänyt viimeisen viiden vuoden aikana Carunan ja Elenian verojärjestelyjen vuoksi 90 miljoonaa euroa verotuloja. Talousvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.) vaatii, että hallitus ryhtyy välittömästi lainvalmistelutoimiin, kun verovälttelyyn puuttumista selvitetään hallitusohjelman mukaisesti.

– Lainsäädännön porsaanreiät on tukittava, kuten SDP esitti jo viime kaudella. On kestämätöntä, että luonnollisena monopolina toimivat, kansainvälisten pääomasijoittajien omistamat yhtiöt välttävät vuosittain kymmenien miljoonien eurojen verot. Ns. tasevapautus on erityisen ongelmallinen, sillä se antaa mahdollisuuden kiertää korkovähennysrajoitusta ja jatkaa aggressiivista verosuunnittelua, Mäkinen toteaa.

Aggressiivisen verosuunnittelun sallimista perustellaan sillä, että se tukee investointihalukkuutta. Valtion taloudellinen tutkimuslaitos (VATT) on tutkinut perusteellisesti korkovähennysrajoituksen soveltamista ja todennut, ettei korkojärjestelyihin puuttuminen korkovähennysrajoituksella rajoita tai vaaranna investointeja.

– Verovälttely on talouden kannalta haitallista. Erityisesti pienet ja kotimaiset yritykset kärsivät kilpailussa suhteessa monikansallisiin yrityksiin. Lisäksi veropohjan aukot suosivat ulkomaista omistusta suhteessa kotimaiseen, kun pääomasijoittajat voivat välttää veroja Suomesta kertyneistä voitoistaan. On myös syytä huomata, että sähkönsiirtoyhtiöt ovat luonnollisia monopoleja ja jo sähkömarkkinalaki velvoittaa ne investointeihin ja takaa niiden tuoton, Mäkinen alleviivaa.

Mäkinen korostaa, että esimerkiksi tasevapauksen kaltaista menettelyä ei tiettävästi käytetä missään muussa EU-maassa ja pitää erikoisena, ettei Suomessa aggressiiviseen verosuunnitteluun ole puututtu tiukemmin.

– Jo yksin tasevapauksen poisto hyödyttäisi kotimaisia yrityksiä ja vahvistaisi julkista taloutta. Ongelmat ovat olleet pitkään tiedossa ja niihin on puututtava tämän hallituskauden aikana, Mäkinen summaa.