SDP:n Riitta Mäkinen: Pahoinvoivia lapsia ja nuoria ei jätetä yksin

Eduskunta käsitteli tänään täysistunnossa vuoden 2021 3. lisätalousarvioesitystä. Esityksessä vastataan koronan aiheuttamaan palvelutarpeen kasvuun ja erityisesti lasten ja nuorten kasvavaan pahoinvointiin. Lasten ja nuorten pahoinvointi on rajoitusten takia lisääntynyt, mutta tuen saanti heikentynyt. Esityksessä lapsille ja nuorille ehdotetaan 111 miljoonan euron pakettia lievittämään koronan vaikutuksia.

– Vaikka kouluissa on tehty äärimmäisen hyvää työtä vaikeassa ja poikkeuksellisessa tilanteessa, etäopetus on monella oppilaalla aiheuttanut oppimisvajetta. Sen kuromiseksi umpeen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi hallitus esittää yhteensä 64 miljoonaa euroa jaettavaksi aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin, kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.) kertoo.

Juuri julkaistu THL:n tuore asiantuntija-arvio koronan vaikutuksista, Covid19-epidemian vaikutukset hyvinvointiin, palvelujärjestelmään ja kansantalouteen, selvittää, että tukipakettia todella tarvitaan.

-Hallitus on kriisin alusta alkaen lähtenyt siitä, että kuntien peruspalvelut on turvattava ja näin on tehty. Tästä huolimatta kaikki eivät tarvitsemaansa tukea saa. Meidän on varmistettava, että hoitovelka todella hoidetaan. Sen purkamiseen osoitetaan 45 miljoonaa euroa, mielenterveyspalveluihin 16 miljoonaa ja päihdepalveluiden saatavuuden parantamiseen 23 miljoonaa euroa, Mäkinen lopettaa.