SDP:n Riitta Mäkinen: Lisätalousarviossa näkyy talouden vahva kasvu ja lupausten pitäminen

SDP:n kansaedustaja, talousvaliokunnan jäsen Riitta Mäkinen on iloinen valtion talouden erittäin positiivisesta vireestä, joka käy ilmi myös tänään julkaistusta vuoden neljännestä lisätalousarviosta.

– Sanna Marinin hallitus on saanut oikein mitoitetuilla koronatoimillaan talouden vahvaan kasvuun, mikä näkyy nyt huomattavana verotulojen kasvuna sekä ennakoitua pienempänä velanottona. Suomi on selvinnyt pandemiasta taloudellisilla mittareilla erittäin hyvin ja kasvu jatkuu vahvana myös ensi vuonna, iloitsee Mäkinen.

Mäkinen huomauttaa, että lisätalousarviolla hallitus lunastaa ne lupaukset, joihin se on syksyn aikana sitoutunut.

– Rahapelituottojen väheneminen kompensoidaan nyt niin, että kaikki edunsaajat on huomioitu. Pidän tätä erittäin tärkeänä. Kompensaatiosta 21,2 milj. euroa kohdentuu opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle, 17,2 milj. euroa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle ja 1,6 milj. euroa maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalle.

– Toinen paljon huomiota herättänyt tapaus, poliisien resurssien turvaaminen, on myös lisätalousarviossa huomioitu ja poliisille esitetään nyt tuota puuttuvaa 30 miljoonan euron määrärahaa.

Mäkinen iloitsee myös jo ensi vuoden talousarviossa linjattujen maakuntalentojen jatkon rahoituksesta. Nyt myönnettävä 13,8 miljoonaa takaa sen, että sopimusoptiot liikennöinnistä voidaan käyttää.

– Muista pienemmistä, mutta tärkeistä panostuksista nostaisin esiin asuinrakennuksille tarkoitetun sähköautojen latausinfraverkoston rakentamisen lisäavustuksen, joka on lisätalousarviossa 2 miljoonaa euroa.