SDP:n Riitta Mäkinen: Kehysriihestä kohti kestävää kasvua

Kehysriihen vahva viesti on, että Suomi lähtee nousuun vain kestävän kasvun ja investointien kautta. Talousvaliokunnan jäsen, Riitta Mäkinen (sd.) on uudistuvan teollisuuden panostuksiin tyytyväinen.

– Hallituksen päätökset tukevat Suomen teollisuuden ja siten koko maan talouden kestävää kasvua ja uudistumista. Teollisuuden vihreä siirtymä on paitsi välttämättömyys, ennen kaikkea iso mahdollisuus suomalaiselle teollisuudelle. Menestyvä vientiteollisuus turvaa viime kädessä hyvinvointivaltiomme rahoituspohjan.

– Uusi teollisuuden sähköistämisen tuki kannustaa entistä tehokkaammin hiilineutraaliin tuotantoon ja energiaintensiivisten yritysten sähköistämiseen sekä huomioi kustannuskilpailukyvyn. Aikaisemmat päätökset, kuten budjettiriihessä päätetty teollisuuden sähköveron alennus, tukevat nyt tehtyjä päätöksiä, Mäkinen kommentoi.

Marinin hallitus panostaa puhtaaseen vetyyn ja sähköpolttoaineiden kehittämiseen sekä alan investointeihin. Yritysten kasvu- ja investointimahdollisuuksia lisätään myös tehostamalla lupaprosesseja, nostamalla Finnveran yrittäjälainan maksimimäärää sekä kaksinkertaistamalla kasvulainamäärät. Lisäksi hallitus asettaa parlamentaarisen työryhmän valmistelemaan TKI-rahoitustavoitteen saavuttamista.

– Jatkossa yhä useampi yritys saa apua liiketoiminnan kasvattamiseen, investointeihin ja yrityskauppatilanteisiin kasvu- eli juniorilainan avulla, kun hallitus kaksinkertaistaa kasvulainamäärät. Tärkeitä päätöksiä ovat myös investointien lupamenettelyjen tehostaminen kohti yhtä luukkua, lupaprosessien digitalisointi sekä lisävoimavarat lupien käsittelyyn ja muutoksenhakutuomioistuimiin. Pk-yrityksiin panostetaan myös uudella rahoituksen neuvontapalvelulla sekä ottamalla käyttöön pienempiin vientikauppoihin suunnatut Finnveran suorat ostajaluotot, Mäkinen luettelee.