SDP:n Riitta Mäkinen: Jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen helpottaa työssäkäyntiä ja suitsii elinkustannusten nousua

SDP:n kansanedustaja Riitta Mäkinen kiittelee eduskuntaan käsittelyyn tullutta hallituksen esitystä polttoaineiden jakeluvelvoitteen väliaikaisesta laskemisesta. Esityksellä dieselin pumppuhinta laskisi 12 senttiä litralta ja bensiinin hieman vähemmän.

– On erittäin hyvä, että tämä keväällä linjattu esitys etenee ja uusi keino korkeisiin polttoainehintoihin puuttumiseksi otetaan käyttöön tässä ja nyt. Hallitus ei katso sivusta kun elinkustannukset kohovat nyt dramaattisesti ja erityisesti liikkumisesta on tullut kallista.

Mäkinen huomauttaa, että  jakeluvelvoitetta alentamalla tuetaan paitsi työssäkäyntiä ja mahdollisuuksia liikkua vapaa-ajalla, myös kuljetusyrityksiä.

– Jakeluvelvoitteen alentaminen tulee toivottavasti näkymään polttoainepumpuilla täysimääräisesti ja helpottaa ihmisten arkea elinkustannusten noustessa niin dramaattisesti juuri nyt. Lopullinen hintavaikutus riippuu kuitenkin jakelijoista ja siitä kuinka nopeasti nämä siirtävät alhaisemman jakeluvelvoitteen hintoihin.

– On suotavaa, että tämä tapahtuisi mahdollisimman nopeasti, koska se tämän esityksen perimmäinen tarkoitus on: hyödyttää kuluttajia ja kuljetusyrityksiä.

Mäkinen huomauttaa, että isossa kuvassa on edelleen keskeistä, että fossiilisista polttoaineista pyritään pääsemään eroon. Venäjän käynnistämä sota on viimeistään näyttänyt toteen sen, ettei fossiilitalouden varaan voi rakentaa tulevaisuutta.

– Samalla kun teemme määrätietoisesti energiataloudessa vihreää siirtymää, on kuitenkin arvokasta että hallitus reagoi myös tässä ja nyt helpottaen ihmisten arkea kriisin keskellä.