SDP:n Riitta Mäkinen ja keskustan Jouni Ovaska: Eduskunnan kuluttajaverkosto aloittaa toimintansa

Eduskuntaan on perustettu kuluttajaverkosto. Sen tarkoituksena on perehdyttää kansanedustajia kuluttajapoliittisiin kysymyksiin ja tukea työtä kuluttajien oikeuksien ja aseman parantamiseksi ja huomioimiseksi lainsäädäntötyössä. Verkosto kokoaa parlamentaarisesti yhteen edustajia ja muita toimijoita.

Verkoston perustamiskokouksessa 17.6. puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.) ja varapuheenjohtajaksi kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.).

– Tavallisten ihmisten asemaa kuluttajina ja palvelujen käyttäjinä on huomioitava nykyistä paremmin. Erityisesti ylivelkaantuminen on suuri ongelma ja tarvitsemme paljon työtä vaikeuksien ennaltaehkäisyyn ja niiden keskellä kamppailevien auttamiseksi, Mäkinen kommentoi.

Verkoston perustamiskokouksessa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell ja vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen esittelivät eduskuntaan syksyllä 2021 tulevia kuluttaja-asioita. Verkosto tekee tiivistä yhteistyötä asiantuntijoiden kanssa ja kentän toimijoita kuullen.

-Hienoa, että pääsemme työssämme hyödyntämään laajasti myös tärkeiden sidosryhmien asiantuntemusta. Pidän sitä tärkeänä osana työtämme, Ovaska toteaa.

Verkoston seuraava kokous pidetään tiistaina 15.9. klo 8:45. Mukaan verkoston toimintaan voi ilmoittautua verkoston sihteerille anniina.horto@eduskunta.fi. Verkosto on avoin kaikille eduskuntalaisille.