SDP:n Riitta Mäkinen iloitsee kannonkoskelaisen Betolarin listautumisesta: ”Vihreä siirtymä luo työtä ja kasvua”

SDP:n jyväskyläläinen kansanedustaja Riitta Mäkinen iloitsee keskisuomalaisen, Kannonkoskella toimivan Betolarin aikeista listautua Helsingin pörssiin. Betolar valmistaa uudenlaista, ilmastoystävällistä betonia.

– Juuri tämän kaltaisia uutisia Suomi ja ilmastokriisin kanssa painiva maailma tarvitsee. Tässä on oivallinen esimerkki siitä, että uudenlaiset, kestävää tulevaisuutta rakentavat ratkaisut luovat meille parhaimmillaan taloudellista kasvua, työpaikkoja ja sitä kautta myös uutta hyvinvointia. Vihreä siirtymä ei vie meiltä pois, vaan antaa uusia menestysmahdollisuuksia.

Mäkinen osoittaa kiitoksensa siitä, että suomalaisilla yrityksillä on paitsi halu tehdä vastuullisia ratkaisuja ilmaston hyväksi, myös kunnianhimoisia tavoitteita toimia niiden löytämiseksi.

– Itsestäänhän kestävät ratkaisut eivät synny, vaan vaativat toimijoilta rohkeita panostuksia tuotekehitykseen ja innovaatioihin. Tällaiset panostukset kuitenkin parhaimmillaan maksavat itsensä takaisin, ja lopputuloksesta kiittää niin talous kuin ympäristökin. Yritykset ovat merkittäviä ja arvokkaita toimijoita ilmastotavoitteiden toteutumisessa.

Mäkinen muistuttaa, että globaaleilla markkinoilla kysyntä esimerkiksi rakennusteollisuuden tuotteille on valtava, mutta kysynnän kasvaessa on kasvanut myös tietoisuus ja vaatimustaso ympäristöystävällisistä ratkaisuista.

– Osaltaan markkinatalous toimii siis myös ratkaisijan roolissa ilmastokysymyksissä, huomauttaa Mäkinen.