SDP:n Riitta Mäkinen: Hallitus ei halua toistaa 90-luvun laman virheitä – lisätalousarviosta turvaa lapsille ja nuorille sekä ikääntyneille

Hallituksen vuoden 2020 neljäs lisätalousarvioesitys panostaa erityisesti lapsiin ja nuoriin, peruspalveluihin sekä koulutukseen. Lasten ja nuorten hyvinvointipakettiin kohdistetaan jopa yli 300 miljoonaa euroa. Valtionosuuksien kautta lasten ja nuorten hyvinvointia tuetaan mm. mielenterveyspalveluihin, perheiden sosiaalipalveluihin sekä ennaltaehkäiseviin tukitoimiin panostamalla. SDP:n kansanedustaja Riitta Mäkinen iloitsee myös iäkkäiden palvelujen 60 miljoonan tukipaketista. Sillä vahvistetaan paitsi pitkäaikaishoidossa olevien palveluja, tuetaan myös omaishoitajia.

– Peruspalvelujen vahvistamisella vaikeassa kuntatalouden tilanteessa on suuri merkitys ihmisten hyvinvoinnille. On erittäin tärkeää kiinnittää erityistä huomiota haavoittuvassa asemassa oleviin. Koronan rajoitteet ovat kohdistuneet kovimmin juuri heihin, Mäkinen huomauttaa.

Mittava kuntapaketti on kokonaisuudessaan noin 1,4 miljardia euroa, odotettua huomattavasti suurempi. Kuntien kriittistä tilannetta huomioidaan kokonaisuudessaan eri tavoin. Tämä on Mäkisen mielestä välttämätöntä.

– Kriisituki on elvytyksen rinnalla tärkeässä asemassa. Koronan vaikutukset ovat valtavat ja ilman valtion vahvaa roolia uuden kasvun rakentaminen ei onnistu. Keski-Suomessa ja Jyväskylässä tuki otetaan ilolla vastaan. Sama koskee koulutuspaikkojen lisäämistä, Mäkinen kiittää.

Panostukset koulutukseen ja osaamisen tasoon luovat pohjaa kestävälle kasvulle ja kilpailukyvylle. Mäkinen korostaa lisäyksen merkitystä myös nuorten tulevaisuutta ajatellen. Korkeakoulujen aloituspaikkoihin tavoitellaan 4 800 lisäystä ja niihin kohdennetaan kertaluontoisesti 124 miljoonaa euroa.

– Panostukset hyvinvointiin ja ongelmien ennaltaehkäisyyn ovat nyt yksi hallituksen kärkitavoitteista. 90-luvun virheistä on otettava opiksi, sillä niihin ei ole inhimillisesti eikä taloudellisesti varaa, Mäkinen lopettaa.