SDP:n Riitta Mäkinen: Hallituksen lisätalousarvio tuo tukea ja turvaa koronasta kärsineille aloille

Riitta Mäkinen

Hallitus antoi vuoden 2022 ensimmäisen lisätalousarvioesityksen eduskunnalle torstaina 3. helmikuuta. Lisätalousarviolla katetaan koronakuluja ja turvataan hyvinvointialueiden käynnistämisen valmistelu.

– Hallituksen lisätalousarvio tuo tukea ja turvaa koronasta kärsineille aloille ja yrityksille, kulttuurialalle sekä liikunnalle ja urheilulle. Sulkemiskorvauksiin ja yritysten kustannustuen 6. kierrokseen varattu 200 miljoonaa euroa tulee todelliseen tarpeeseen, sanoo SDP:n kansanedustaja Riitta Mäkinen.

Liikunnan ja urheilun tapahtumien tukemiseen sekä ylimpien sarjojen toiminnan turvaamiseen ehdotetaan 5,5 miljoonan euron lisämäärärahaa.

– Koronan vaikutusten paikkaamisessa on kyse paitsi ihmisten toimeentulosta myös hyvinvoinnista. Korona on iskenyt kovaa etenkin lasten ja nuorten liikuntaan. Liikuntaan ja urheiluun on panostettava tänä vuonna entistä enemmän. Liikuntakipinää ei saa päästää sammumaan, Mäkinen kommentoi.

Opetus- ja kulttuuriministeriölle ehdotetaan yhteensä noin 28 miljoonan euron lisämäärärahaa kulttuuri- ja taidealalle maksettaviin koronatukiin. Taiteen edistämiskeskukselle ehdotetaan noin 34 miljoonan euron lisämäärärahaa taiteen ja kulttuurin alan yksinyrittäjille ja toiminimille kohdennettuihin tukiin.

– Taide ja kulttuuri tarvitsee nyt tukea. Hallituksen lisärahat tuovat helpotusta, mutta työtä riittää. On pidettävä huolta siitä, tuet kohdennetaan oikein ja että niillä pystytään aidosti helpottamaan ihmisten ja yritysten hätää, Mäkinen linjaa.