SDP:n Riitta Mäkinen: Aggressiiviseen verosuunnitteluun puuttuminen etenee

SDP:n kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Riitta Mäkinen on tyytyväinen, että monikansallisten konsernien verokikkailuun puututaan vahvasti. Iso askel parempaan on valtioneuvoston istunnossa tänään annettu esitys verotusmenettelystä annetun lain muuttamiseksi.

– Tässä toteutetaan nyt hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan Suomi jatkaa kansallisia toimia kansainvälisen veronkierron ja aggressiivisen verosuunnittelun torjumiseksi erillisellä toimenpideohjelmalla, jolla laajennetaan Suomen veropohjaa ja lisätään sen läpinäkyvyyttä.

Mäkinen huomauttaa, että nyt esitetyt toimet ovat varsin merkittäviä ja vuotuiseksi lisäverotuottoarvioksi on valmistelun yhteydessä täsmentynyt 75 miljoonaa euroa. Tämä summa kertyy muutamilta yksittäisiltä suurilta konserneilta, jotka ovat hyödyntäneet Suomen verojärjestelmän poikkeusta verosuunnittelussaan.

– On hienoa, että hallitus puuttuu lainsäädännön aukkoihin, joiden avulla monikansalliset suuryritykset ovat voineet siirtää voittojaan verokeitaisiin. Muutos hyödyttää samalla pienempiä kotimaisia yrityksiä, jotka pääsevät kilpailussa samalle viivalle.

Mäkinen huomauttaa, että tähän asti Suomen lainsäädäntö on ollut poikkeuksellista. Suomessa siirtohinnoittelusäännöstä on tulkittu kansainvälisesti vertaillen poikkeavalla tavalla, sillä konsernien väliseen siirtohinnoitteluun ei ole sovellettu täysimääräisesti nk. markkinaehtoperiaatetta, jonka sisällöstä on sovittu OECD:n siirtohinnoitteluohjeissa.

– Nyt vahvistamme veropohjaamme ja edistämme markkinoiden reilua toimintaa, kun pääsemme muiden maiden kanssa samalle viivalle, iloitsee Mäkinen.