SDP:n Räsänen: Suomen rahapajalta täydellinen rimanalitus

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen pitää Suomen rahapaja Oy:n julkaisemia Suomen itsenäisyyden vuosikymmenet 1917-1939 -juhlarahoja täydellisenä rimanalituksena. Juhlarahojen tarkoituksena on juhlistaa Suomen itsenäisyyden satavuotista taivalta.

Räsänen viittaa erityisesti juhlarahaan, jossa kuvataan kansalaissodan punaisten teloituksia. Kolikon kuvapuolella kahdesta ihmishahmosta toinen osoittaa pitkällä aseella oikealle teloitettavia punavankeja.

– Kansalaissodan teloituksia kuvaava Suomen itsenäisyyden juhlaraha on vastenmielinen ja täydellinen rimanalitus Suomen rahapajalta. Juhlarahan painaminen osoittaa täydellistä harkintakyvyn pettämistä niiltä tahoilta, jotka ovat vastuussa rahan suunnittelusta. Erityisen vahingollinen juhlaraha on siitäkin syystä, että itsenäisyyden juhlavuoden tarkoitus on Yhdessä-teeman hengessä yhdistää suomalaisia. Tämä juhlaraha toteuttaa täysin päinvastaista, kansallisesta murhenäytelmästä kumpuavaa, repivää tarkoitusta, Räsänen jyrähtää.

Räsänen muistuttaa, että päätös Itsenäisyyden vuosikymmenet –juhlarahojen painattamisesta perustuu valtiovarainministeriön asetukseen. Tältä osin katseet kääntyvätkin Räsäsen mielestä valtiovarainministeri Petteri Orpoon, jonka johtama ministeriö on juhlarahojen hankinnan ja niiden sisällön valtuuttanut.

– Kysynkin, onko valtiovarainministeri Orpo valmis vetämään takaisin nämä järkyttävät ja sopimattomat juhlarahat, jotka loukkaavat niitä suomalaisia ja heidän omaisiaan, jotka menettivät henkensä sisällissodassa. Muuhun lopputulokseen kuin siihen, että juhlarahojen painatus lopetetaan, ei tältä osin voida päätyä. Yhdessä-teeman mukaisesti juhlarahojen kuvapuolet olisi mahdollista toteuttaa sopivalla ja itsenäisyyden henkeä kunnioittavalla tavalla, Räsänen päättää.