SDP:n Räsänen: Kaikkia EU:n jäsenvaltioita tarvitaan kantamaan vastuuta pakolaiskriisistä

SDP:n kansanedustaja, Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen vaatii kaikkia EU:n jäsenvaltioita mukaan kantamaan vastuuta turvapaikanhakijoiden uudelleensijoittamisesta. Räsäsen mielestä Suomen hallituksen tulee huolehtia, että myös muut EU-maat osallistuvat turvapaikanhakijoiden vastaanottamiseen.

− ­ Valtionpäämiesten ympäri Eurooppaa on nyt osoitettava aitoa solidaarisuutta. Pakolaiskriisin ratkaisemiseksi jokaisen EU:n jäsenvaltion on tarjouduttava vastaanottamaan sisäisiä siirtoja turvapaikanhakijoiden vastaanottamiseksi, Räsänen toteaa.

Räsänen pitää Suomen hallituksen linjausta 2 400 turvapaikanhakijan vapaaehtoisesta vastaanottamisesta myönteisenä. Hallituksen tulee kuitenkin pohtia vaihtoehtoa, jossa 120 000 turvapaikanhakijan uudelleensijoittaminen ei onnistukaan vapaaehtoisuuden pohjalta.

− Hallituksen täytyy miettiä tosissaan vaihtoehtoa, jossa riittävän moni EU:n jäsenvaltio ei tarjoudu vastaanottamaan turvapaikanhakijoita. Silloin on otettava tarkasteluun myös muut menettelyt vastuunjaosta Euroopassa.