SDP:n Räsänen: Hallituksen on harkittava sisäministeriön pimeän ulkomaisen työvoiman valvontayksikön uudelleen perustamista

20.2.2019

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen pitää hallituksen tänään julkaisemaa toimenpidepakettia seksuaalirikosten ja ulkomaalaistaustaisten rikollisuuden torjumiseksi kannatettavana. Räsäsen mukaan on tervetullutta, että hallitus on paketissaan esittänyt toimenpiteitä myös laittomasti maassa oleskelevien hyväksikäytön estämiseksi työmarkkinoilla.

‒ Laittomasti maassa oleskelevien ja pimeästi Suomessa töitä tekevien määrän ei saa antaa kasvaa. Kaikki kivet on käännettävä, jotta estettäisiin pimeiden ulkomaalaisten työmarkkinoiden laajentuminen. Hallituksen esittämä toimenpide sanktioista laittomasti maassa oleskelevan työllistäneelle työnantajalle on hyvä alku, mutta yksin se ei vielä riitä, Räsänen toteaa.

Siksi Räsänen vaatii, että hallitus selvittää sisäministeriön pimeän ulkomaisen työvoiman valvontayksikön uudelleenperustamisen edellytykset. Valvontayksikön toiminta sulautettiin edellisen porvarihallituksen aikana osaksi keskusrikospoliisin talousrikostorjuntaa.

‒ Kun kielteisiä turvapaikkapäätöksiä tehdään aikaisempaa enemmän, kasvaa riski pimeiden ulkomaalaisten työmarkkinoiden laajentumiselle. Sisäministeriön pimeän työvoiman valvontayksikön palauttamista on tästä syystä paikallaan pohtia vakavasti. Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden oikeus työntekoon päättyy, kun kielteinen lainvoimainen päätös on tehty, Räsänen muistuttaa.