SDP:n Räsänen: Hakaristin ja muiden kansallissosialististen symbolien esittäminen rangaistaviksi teoiksi

Kansanedustaja Joona Räsänen (sd.) on jättänyt hallitukselle toimenpidealoitteen, jossa vaaditaan hakaristin ja muiden kansallissosialististen symbolien esittämistä asetettavaksi laissa rangaistaviksi teoiksi. Tänäkin vuonna itsenäisyyspäivän viettoa varjostivat Helsingin kaduilla kansallissosialistiset mielenilmaukset, joissa nähtiin hakaristilippuja. Räsänen painottaa, että tällaiselle toiminnalle ei pidä olla sijaa Suomessa.

‒ Monessa Euroopan maassa, kuten Saksassa, hakaristin ja muiden kansallissosialististen symbolien esittäminen on säädetty lailla rangaistavaksi teoksi. Suomessa näin ei kuitenkaan ole, eikä esimerkiksi itsenäisyyspäivänä natsilippuja kantaneita mielenosoittajia voida asettaa vastuuseen kansallissosialististen tunnusten esittämisestä, Räsänen perustelee.

Eduskunta voisi vielä tällä vaalikaudella tehdä tarpeelliset muutokset lainsäädäntöön. Meidän on annettava vahva viesti siitä, että kansallissosialististen symbolien esittäminen ei ole hyväksyttävää ja toiminnasta rankaistaan kovalla kädellä.

‒ Sotiemme veteraanit, omakaan isoisäni, eivät taistelleet Suomen vapauden ja itsenäisyyden puolesta siksi, että hakaristiliput voisivat liehua tänä päivänä itsenäisessä Suomessa. On perusteltua, että Suomessakin ryhdyttäisiin toimenpiteisiin, joilla hakaristin ja muiden kansallissosialististen symbolien esittäminen asetettaisiin rikoslaissa rangaistavaksi teoksi, Räsänen päättää.