SDP:n Rantanen toivoo malttia suuriin liikkeisiin

SDP:n kansanedustaja Piritta Rantanen on tänään surullisena seurannut uutisointia, joka koskee UPM Säynätsalon vaneritehtaan lopettamisaikeita Keski-Suomessa.

– Työpaikkoja on vaarassa suuri määrä ja tämä on valtava isku tehtaan työntekijöille ja koko maakunnalle. Tässä tilanteessa toivon erityisen paljon voimia jokaiselle, jota tilanne kosketta, toteaa Rantanen.

Suomalaista osaamista ja työntekijää arvostetaan tutkitusti maailmalla ja vertailuissa suomalainen työntekijä nähdään oma-aloitteisena, kekseliäänä ja kokonaisuuksia ymmärtävänä. Lisäksi Suomen toimintaympäristön vahvuutena nähdään yhteiskunnan toimivuus ja koulutuksen hyvä laatu. Nämä ovat vahvoja kilpailuetuja maailmassa. Siksi Rantanen pitää tärkeänä, että yritykset panostavat suomalaiseen teollisuuteen. Varsinkin näin koronapandemian aikaan Rantanen toivoo malttia toimijoilta.

– Koronapandemiatilanteessa elämme poikkeuksellisessa ajassa, joten erityisesti nyt toivoisin malttia suurten ratkaisujen tekemiseen. Hallitus tekee parhaansa, jotta tästä tilanteesta selvitään, mutta tarvitaan myös pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuun kantamista, painottaa Rantanen.

Rantanen on aiemmin jättänyt eduskunnalle toimenpidealoitteen teollisuuden pitkän aikavälin parlamentaarisen suunnitelman aikaansaamiseksi.

– Tämä vahvistaa ajatusta siitä, että suunnitelma tulisi todella tarpeeseen, jotta teollisuuteen saataisiin ennustettavuutta ja suomalaisille huippuosaajille töitä.