SDP:n Rantanen: Poliisien määrä ei ole pelkkä rahakysymys

19.12.2019

Valtioneuvosto nimesi SDP:n kansanedustaja Piritta Rantasen tänään poliisiasiain neuvottelukuntaan. Rantanen on tyytyväinen poliisien määrän lisäämiseen tulevan vuoden budjetissa.

– Hallitus on ryhtynyt kunnianhimoisesti nostamaan poliisien määrää ja tulevan vuoden budjetissa lisäys on niin suuri kuin mitä se käytännössä voi olla. Tärkeintä on, että poliisien määrä käännetään kasvuun pitkään jatkuneen laskevan kehityksen jälkeen. Nykyisten koulutusmahdollisuuksien puitteissa kokonaismäärän nostaminen vuosittain noin sadalla poliisilla on kunnianhimoinen, mutta samalla realistinen tavoite.

– Olennaista on huolehtia siitä, että poliisin ammatti on jatkossa yhä houkuttavampi. Se, että poliiseja ei nyt kouluteta kortistoon, on tärkeä askel ja tähän tulee sitoutua jatkossakin. Lisäksi poliisin työturvallisuuteen on satsattava. Viime aikoina on nähty tapauksia, jossa poliiseja tai heidän perheitään on lähdetty maalittamaan tai muulla tavalla häiriköimään. Näihin tilanteisiin tulee suhtautua erityisellä vakavuudella.

Poliisien määrä on sisäisen turvallisuuden keskeisin tekijä, mutta kokonaisuuteen vaikuttaa myös moni muu tekijä.

– Aktiivisella työllisyys- ja hyvinvointipolitiikalla pystytään vähentämään ihmisten toivottomuutta ja näköalattomuutta. Tällä on valtava merkitys arjen turvallisuuteen. Erityisesti nuorten eri tavoin oirehtivaan pahoinvointiin on löydettävä lääkkeet.

– Oma merkitys on kansalaisten korkealla luottamuksella viranomaisiin. On huolestuttavaa, että korkean tason poliitikotkin jakavat viranomaisista hyvin arveluttavia ja perättömiä valeuutisia. Jokaisen kansalaisen tulee kantaa vastuunsa turvallisuudesta, poliitikoiden tulisi näyttää tässä esimerkkiä.

Jaa sosiaalisessa mediassa