SDP:n Rantanen ja Viljanen talousarvion lähetekeskustelussa: Hallitus huomioi kuntatalouden ahdingon

Eduskunnassa on jatkettu tänään keskustelua hallituksen esityksestä valtion ensi vuoden talousarvioksi. SDP:n kansanedustajat Piritta Rantanen ja Heidi Viljanen kiittävät hallitusta kuntien huomioimisesta talousarviossa merkittävillä tukitoimilla, jotka helpottavat kuntien koronasta johtuvia taloudellisia ongelmia. Kansanedustajat muistuttavat, että kuntien tukeminen on myös suuri työllisyyttä tukeva teko.

– Hallitus huomioi ensi vuoden budjettiesityksessä kuntatalouden ahdingon. Akuutissa kriisitilanteessa valtion tuki kunnille on välttämätöntä peruspalveluiden turvaamiseksi. Kyse on niistä palveluista, joita tavalliset ihmiset kaikkein eniten arjessaan käyttävät. Peruspalveluiden valtionosuuden nostaminen, yhteisöveron jako-osuuden korotuksen jatkaminen sekä koronaan liittyvien sote-menojen korvaaminen ovat kaikki toimenpiteitä, joilla autetaan kuntia vaikeassa tilanteessa, Rantanen ja Viljanen toteavat.

Rantanen ja Viljanen muistuttavat, että pidemmällä aikavälillä huomiota tulee kiinnittää niihin rakenteellisiin uudistuksiin, joilla voidaan korjata kuntien tulo- ja menokehityksen epätasapainoa. Lisäksi tärkeää on turvata peruspalvelujen yhdenvertainen saatavuus koko maassa, mikä on kuntalaisten kannalta ensiarvoista.

– Keskustelu kuntatalouden jo ennen korona alkaneista haasteista tulee varmasti jatkumaan myös tulevina vuosina. Silloin avainasemassa on pohtia sitä, miten kuntien rakenteellisia uudistuksia kyettäisiin tukemaan suurten yhteiskunnallisten muutoshaasteiden edessä, Rantanen ja Viljanen jatkavat.