SDP:n Rajamäki: Tupo on suomalaisten etu

Kansanedustaja Kari Rajamäki (sd.) on erittäin tyytyväinen tupon syntymiseen. Hän pitää syntynyttä sopimusta osoituksena kansallisesta eheydestä ja vastuuntunnosta.

– Suomalaiset, työmarkkinajärjestöt ja hallitus, ovat jälleen kerran yhdessä osoittaneet, että sopiminen on meidän vahvuutemme. Ei ole sattumaa, että SDP:n ollessa hallituksessa sopimusyhteiskunta on tehnyt vahvan paluun, Rajamäki sanoo.

SDP:n valtiovarainvaliokuntavastaava Rajamäki muistuttaa, että Sosialidemokraatit peräänkuuluttivat kolmikantaa jo oppositiossa. SDP onkin tavoitteidensa mukaisesti luonut kestävämpää pohjaa työllisyydelle ja sosiaaliturvalle hallituksessa.

– Erityisesti työministeri Lauri Ihalainen on henkilökohtaisella sitoutumisellaan pystynyt luomaan tukevaa perustaa kansalliselle selviytymiselle, Rajamäki sanoo.

Rajamäki huomauttaa, että tupo on tärkeä paitsi suomalaisten työpaikkojen, myös Suomen kolmen A:n luottoluokituksen kannalta.

– Kolme A:ta ei säily puheilla, vaan se on mahdollista vain jatkamalla nykyistä työtä. Oppositio olisi varjobudjettiensa ehdotuksilla vaarantanut koko tupon syntymisen. Yksi esimerkki on Keskustan vaatimus korottaa eläkeikää välittömästi. Suomella ei ole varaa palata Esko Ahon porvarihallituksen kylmän sanelupolitiikan aikaan.