SDP:n Rajamäki Sasille: ei paluuta Ahon aikaan

Kokoomuksen kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi arvosteli maanantaiaamuna voimakkaasti hallituksen budjettiesitystä vuodelle 2014. Sasi moitti valtion velanottoa ja panostamista työllisyyden täsmätoimiin. Eduskunta aloittaa budjettiesityksen käsittelyn tänään.

– Hallitus panosti suomalaiseen työhön ja työllisyyteen. Tämä ei näköjään Sasille kelpaa. Hän haluaisi ohjata Suomea pikemminkin näivettymisen tielle, sanoo SDP:n valtiovarainvaliokunnan vastaava, kansanedustaja Kari Rajamäki.

– Sasi myös unohti kertoa, mihin leikkaustoimet pitäisi kohdistaa. Peruskouluun, terveydenhoitoon vai sosiaaliturvaanko? Näitä hyvinvoinnin pilareita ei voida ulkoistaa. Hallitus päätti budjettiriihessä julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyysvajeen tasapainottamisesta jo useiden miljardien eurojen edestä.  Näidenkin päätösten täytäntöönpanon hallinta edellyttää ettei perusturvan rakenteita vaaranneta, toteaa Rajamäki.

– 1990-luvun alun virheitä ja kansan oikeudentuntoa loukkaavia ratkaisuja ei pidä enää toistaa. Kun taloudella menee muutenkin huonosti, ei hallituksen pidä ryhtyä kurjistamistoimiin. Päinvastoin, täytyy keskittyä suomalaisen työn puolustamiseen, osaamisen ja vahvuuksien hyödyntämiseen sekä kansallisen eheyden vahvistamiseen, linjaa Rajamäki.