SDP:n Raimo Piirainen: Halla-aho valitsi puolensa palkansaajia vastaan

– Nyt täytyy antaa tunnustusta perussuomalaisten puheenjohtajalle Jussi Halla-aholle. Hän asemoi viime lauantaina puoluevaltuustonsa kokouksessa lopultakin persujen epäselvän linjan talous- ja työllisyyspolitiikkaan: se on kokoomuksesta oikealta ohi, Sdp:n kansanedustaja Raimo Piirainen toteaa.

Halla-ahoa harmitti se, että ay-liike puolustaa palkansaajien asemaa muun muassa vastustamalla heikennyksiä työttömyysturvaan ja irtisanomissuojaan, paikallisen sopimisen lisäämistä ja työehtosopimusten yleissitovuuden purkamista, lakko-oikeuden rajoittamista ja palkkojen leikkaamista.

– Halla-aho ja varsinkin hänen edeltäjänsä Timo Soini ovat tähän saakka markkinoineet puoluettaan aitona työväenpuolueena, mutta nyt Halla-aho paljasti todellisen karvansa: perussuomalaisten paikka puoluekartalla on äärioikealla työnantajien sylissä, Piirainen arvioi.

Piirainen muistuttaa, että perussuomalaiset tyrmäsivät ”mestarinsa” johdolla oppositiosta Sipilän porvarihallituksen aikeet kumota työehtosopimusten yleissitovuus, poistaa ns. eläkeputki ja heikentää irtisanomissuojaa.

– Nyt on sellainen ääni kellossa, että työntekijöistä viis, jos näköpiirissä on pääsy porvarihallitukseen kokoomuksen takiaispuolueeksi. Muun muassa yleissitovuuden poisto romuttaisi kerralla palkansaajien minimiturvan ja koko sopimusjärjestelmän sekä johtaisi työnantajien saneluvaltaan, Piirainen sanoo.

– Halla-aholle on annettava tunnustus myös sitä, että hän tuli paljastaneeksi puolueen todelliset aikeet näin kuntavaalien alla. Äänestäjien on nyt aiempaa helpompi arvioida kenelle äänensä antaa, Piirainen toteaa.