SDP:n puoluevaltuusto: Pikainen ratkaisu julkisen sektorin työtaisteluun

Ruusu SDP

Suomen ja suomalaisten kriisinsietokyky nojaa vahvasti kykyymme vastata kriiseihin nopeasti, joustavasti ja tehokkaasti. Pandemia näytti, kuinka tärkeitä suomalainen julkinen sektori ja erityisesti sosiaali- ja terveyspalvelut ovat hyvinvoinnin ja turvallisuuden takaajina.

Työ, jota hyvinvointiamme turvaavat julkisen sektorin työntekijät tekevät, pitää koko yhteiskuntaa pystyssä. Sopimuksistaan neuvottelevat naisvaltaiset alat, hoitajat ja muut julkisen sektorin työntekijät ovat palkkansa ansainneet. Sosialidemokraatit haluavat Suomeen palkkatasa-arvo-ohjelman, jolla turvataan pienipalkkaisten julkisen sektorin alojen palkkoja pidemmällä aikavälillä.

Työtaisteluoikeus on perusoikeus, josta ei voi joustaa. Julkisen sektorin työntekijöillä on oikeus puolustaa asemaansa myös lakolla. Samalla potilasturvallisuus on turvattava kaikissa tilanteissa. Työnantaja- ja tekijäpuolen tulee pystyä järjestämään suojelutyö neuvotellen ja potilasturvallisuuden turvaamaan tarkoitettua lakia voidaan käyttää vain aivan äärimmäisessä tilanteessa.

SDP:n puoluevaltuusto toivoo, että neuvottelutulos löytyy nopeasti.