SDP:n puoluevaltuusto hyväksyy Rinteen esityksen hallitusohjelmasta, puolueen pääministeriehdokkaaksi Sanna Marin

Sosialidemokraattisen puolueen puoluevaltuusto päätti tänään, että se hyväksyy hallitustunnustelija Rinteen esityksen hallitusohjelmaksi ja lähtee hallitukseen. Puoluevaltuusto nimesi pääministeriehdokkaansa sekä ehdokkaat valtioneuvoston jäseniksi.

Puoluevaltuusto päätti esittää tulevaksi pääministeriksi SDP:n ensimmäistä varapuheenjohtajaa Sanna Marinia, 34. Lisäksi puoluevaltuusto esittää valtioneuvoston jäseniksi seuraavia henkilöitä:

Eurooppa ja omistajaohjausministeri: Tytti Tuppurainen, 43, kolmannen kauden kansanedustaja Oulun vaalipiiristä. Tuppurainen on toiminut suuren valiokunnan varapuheenjohtajana.

Kuntaministeri: Sirpa Paatero, 55, viidennen kauden kansanedustaja Kaakkois-Suomen vaalipiiristä. Paatero on toiminut aiemmin kehitysministerinä sekä kunta- ja omistajaohjausministerinä. Paatero on SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja.

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri: Ville Skinnari, 45, SDP:n varapuheenjohtaja ja toisen kauden kansanedustaja Hämeen vaalipiiristä.

Perhe- ja peruspalveluministeri: Krista Kiuru, 45, neljännen kauden kansanedustaja Satakunnan vaalipiiristä. Kiuru on aiemmin toiminut asunto- ja viestintäministerinä, opetusministerinä sekä opetus- ja viestintäministerinä.

Liikenne- ja viestintäministeri: Timo Harakka, 56, toisen kauden kansanedustaja Uudenmaan vaalipiiristä. Harakka on toiminut valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajana.

Työministeri: Tuula Haatainen 59, eduskunnan ensimmäinen varapuhemies ja 5. kauden kansanedustaja Helsingin vaalipiiristä. Hän on aiemmin toiminut opetusministerinä sekä sosiaali- ja terveysministerinä.