SDP:n puoluevaltuusto hyväksyy Rinteen esityksen hallitusohjelmasta ja nimesi ministeriehdokkaansa

Sosialidemokraattisen puolueen puoluevaltuusto päätti tänään, että se hyväksyy hallituksen muodostaja Rinteen esityksen hallitusohjelmaksi ja lähtee hallitukseen.

Puoluevaltuusto päätti esittää tulevaksi pääministeriksi hallituksen muodostajaa, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinnettä, 56. Lisäksi puoluevaltuusto esittää valtioneuvoston jäseniksi seuraavia henkilöitä:

Eurooppaministeri: Tytti Tuppurainen, 43, kolmannen kauden kansanedustaja Oulun vaalipiiristä. Tuppurainen on toiminut suuren valiokunnan varapuheenjohtajana.

Kunta- ja omistajaohjausministeri: Sirpa Paatero, 54, viidennen vaalikauden kansanedustaja Kaakkois-Suomen vaalipiiristä. Paatero on toiminut aiemmin kehitysministerinä. Paatero on SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja.

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri: Ville Skinnari, 45, SDP:n varapuheenjohtaja ja toisen kauden kansanedustaja Hämeen vaalipiiristä.

Perhe- ja peruspalveluministeri: Krista Kiuru, 44, neljännen kauden kansanedustaja Satakunnan vaalipiiristä. Kiuru on aiemmin toiminut asunto- ja viestintäministerinä, opetusministerinä sekä opetus- ja viestintäministerinä.

Liikenne- ja viestintäministeri: Sanna Marin, 33, SDP:n varapuheenjohtaja ja toisen kauden kansanedustaja Pirkanmaan vaalipiiristä.

Työministeri: Timo Harakka, 56, toisen kauden kansanedustaja Uudenmaan vaalipiiristä. Harakka on valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja.