SDP:n puoluesihteeri: Demokratian toteutuminen vaatii merkittäviä toimia seuraavalla hallituskaudella

9.2.2022

Parlamentaarinen vaalityöryhmä luovutti tänään loppuraporttinsa vaalilain, puoluelain ja vaalirahoituslain kehittämistarpeista. Työryhmän puheenjohtajana toiminut SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm pitää työryhmän työtä onnistuneena, mutta korostaa myös lisätoimien tarvetta.

– Vaalityöryhmän loppuraportti sisältää useita tärkeitä muutosehdotuksia, joilla lisätään mahdollisuuksia yhtäläiseen osallistumiseen sekä selkeytetään vaalikampanjoinnin pelisääntöjä. Esimerkiksi Valtiontalouden tarkastusvirastolle esitetyt lisävaltuudet vaalirahoituksen selvittämiseksi sekä vaalirahoitusilmoituksen tiukennus lainojen osalta ovat tarpeellisia lisäyksiä, jotka lisäävät vaalirahoituksen läpinäkyvyyttä ja parantavat kansalaisten mahdollisuuksia arvioida päättäjien sidonnaisuuksia, kuvaa Rönnholm.

Rönnholm kuitenkin nostaa esiin demokratian toteutumista haastavat kehityskulut, joihin SDP haluaa etsiä vastauksia. Hänen mukaansa SDP olisi ollut valmis menemään pidemmälle jo tässä vaiheessa.

– Kannatimme esimerkiksi selvitystä kampanjakatosta, jolla säädettäisiin vaalikampanjoille euromääräiset ylärajat. Ehdokkaiden ja puolueiden kampanjakustannukset nousevat vuosi vuodelta, ja kampanjakaton avulla voitaisiin varmistaa, että jokaisella on yhdenvertainen mahdollisuus osallistua vaaleihin lompakon paksuudesta riippumatta. Ehdotus ei kuitenkaan saanut kaikilta puolueilta riittävästi kannatusta.

Erityisesti äänestysaktiivisuuden nostamiseksi ja kansalaisten osallisuuden lisäämiseksi on tulevina vuosina tehtävä työtä. Tähän tarvitaan määrätietoisia toimia koko yhteiskunnalta.

– Marinin hallituksen kansallinen demokratiaohjelma on osaltaan vastannut tähän haasteeseen, mutta seuraavan hallituksen on jatkettava tätä työtä. Kaksissa edellisissä vaaleissa erityisen huolestuttavaa oli äänestysaktiivisuuden eriytyminen asuinalueiden välillä, esimerkiksi varallisuus ja koulutus vaikuttavat äänestämiseen lähtemiseen, mikä on ongelma koko demokratian näkökulmasta. SDP tavoittelee toimia demokratian vahvistamiseksi niin demokratiakasvatuksen, äänestämisen kynnyksen madaltamisen kuin poliittisen toiminnan helpottamisen suhteen. Vaalien yhdistäminen voi olla yksi tapa, ja siinä voidaan harkita esimerkiksi tällä hetkellä alimman äänestysosallistumisen vaalien yhdistämistä. Matala äänestysaktiivisuus ja osallistumisen eriytyminen ovat ongelmia, joista kaikkien puolueiden tulee olla huolissaan, Rönnholm painottaa.