SDP:n puoluekokousaloitteet julki – vahvasti kiinni ihmisten arjessa

Sydän

SDP:n puoluekokoukselle tehdyt aloitteet ja puoluehallituksen vastaukset niihin on julkistettu SDP:n sivuilla. SDP:n rooli vahvasti ihmisten arjessa kiinni olevana puolueena korostuu aloitteissa.  Esimerkiksi sosiaali- ja terveysasiat nousivat määrällisesti suurimmaksi. Aloitteita jätettiin yhteensä 207.

Useampi aloitteentekijä on ollut huolissaan eläkeläisten toimeentulosta. Mielenkiintoa julkisuudessa on jo herättänyt aloite eläkeindeksien muuttamisesta. Eläkeläisköyhyyden nujertaminen ja eläkeläisten toimeentulo korostuvatkin SDP:n puoluehallituksen vastauksessa. Eläkeköyhyyttä voidaan poistaa puuttumalla erityisesti niihin tukiin, jotka kohdistuvat kaikkein pienintä eläkettä saaviin ihmisiin. Osana tätä puoluehallitus esittää selvitystä mm. vaihtoehdoista kansaneläkkeen tasokorotuksen tekemiseksi ja verotuksen kehittämiseksi sekä eläkkeensaajien asumistuen, palvelujen ja palvelumaksujen vaikutuksesta toimeentuloon.

Puoluekokoukseen saapuu myös paljon nuorten asemaa käsitteleviä aloitteita. Niiden joukossa on aloite nuorten ilmaisesta ehkäisystä. Lisäksi nostetiin esiin mm. nuorisotakuun kehittäminen ja tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien turvaaminen.

SDP:n puoluekokous järjestetään 3.-5.2.2017 Lahdessa.

Tutustu SDP:n puoluekokousaloitteisiin täältä.