SDP:n puoluehallitus: Sijoittajavastuu toteutettiin

SDP on koko finanssikriisin ajan vaatinut sijoittajien ja pankkien vastuiden merkittävää kasvattamista. Eduskuntavaalikamppailussa sosialidemokraatit kertoivat hyväksyvänsä Portugalin tukipaketin, jos sijoittajavastuu toteutuu. Koska SDP:n eduskuntavaaleissa ajamat tavoitteet nyt toteutuvat, voi SDP hyväksyä Portugalin tukipaketin. Ehtona tukipaketille on, että Portugali käynnistää neuvottelut yksityisten lainanantajien pysymiseksi maassa ja että Portugali varmistaa lainojen takaisinmaksun myymällä omaisuuttaan.

SDP:n puoluehallitus on tyytyväinen, että pankkien ja sijoittajien vastuu toteutui sosialidemokraattien ja kokoomuksen neuvottelutuloksessa EU:n talouskriisin hoidossa. Puoluehallitus katsoo, että SDP:n asettamat kuusi vaatimusta sijoittajavastuun edistämisestä näkyvät hyvin saavutetussa neuvottelutuloksessa.

Suomen linja talouskriisin hoidossa muuttuu ja tiukentuu. Eduskuntavaaleissa äänestäjät antoivat selvän viestin, että EU-maiden tukipolitiikan on muututtava. SDP pitää tärkeänä, että Suomen linjanmuutoksesta kerrotaan avoimesti kaikille EU-maille, jotta nämä voivat ottaa Suomen päätöksen huomioon jatkossa. Nyt tehty päätös jatkaa sosialidemokraattien EU-politiikan pitkää ja vastuullista linjaa.

Suomi on valmis jatkossa harkitsemaan muiden maiden tukipaketteihin osallistumista vain sillä edellytyksellä, että Suomi saa takausosuudelleen vakuudet. Suomalaisten veronmaksajien rahaa säästyy merkittävästi, sillä käytännössä tämä päätös leikkaa Suomen jo hyväksymiä vakuudettomia takausvastuita noin neljällä miljardilla eurolla. Suomen vakuudettomat takausvastuut jäävät nyt hieman yli kolmeen miljardiin euroon viime kesänä päätetyn vajaan kahdeksan miljardin sijaan.

Suomi edistää koko EU:ssa pankkiveron käyttöönottamista, jolla kerätään etukäteen varoja mahdollisten kriisien hoitamiseen. Ellei tämä toteudu, ottaa Suomi käyttöön kansallisen pankkiveron. Rahamarkkinoiden keinottelun ehkäisemiseksi Suomi kiirehtii globaalin rahoitusmarkkinaveron käyttöön ottamista, joka voidaan ensi vaiheessa toteuttaa EU:n tasolla. Sekä pankkivero että EU:n sisäinen rahoitusmarkkinavero ovat sosialidemokraattien pitkään vaatimia uudistuksia.

Puoluehallitus katsoo, että vaalituloksen pohjalta on luontevaa tunnustella kolmen suuren hallitusta. SDP toteaa, että vaalituloksen perusteella perussuomalaiset on syytä pitää mukana hallitustunnusteluissa, mikäli puolue itse on valmis vaikuttamaan maan asioihin myös hallituksesta käsin.